CURRICULUM VITAE

Ausbildung

  • 2007 - Diplom in Psychologie (Westfälische Wilhelms-Universität Münster)
  • 2011 - Promotion in Psychologie (Dr. phil., Westfälische Wilhelms-Universität Münster)
  • 2012-2013 - Systemische Beraterin (1. Jahr, Institut für Systemische Beratung Wiesloch)

Werdegang

  • 2002-2007 - Psychologie-Studium (Westfälische Wilhelms-Universität Münster)
  • 2007-2011 - Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster und der Goethe-Universität Frankfurt
  • 2013-2014 - Forschungsaufenthalt an der Columbia University, New York

Aktuelle Projekte / Aktivitäten

  • seit 10/2011 - wissenschaftliche Mitarbeiterin des Zentrums für Hochschullehre der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster
  • 2013 - Frauenförderpreis der WWU Münster 2013 für das Projekt “VUM - Von und Miteinander” zur Förderung von Doktorandinnen
  • 2013-2015 - Mitantragstellerin im DFG Projekt "Umgang mit wissenschaftsbezogenen Informationen im Online-Diskurs" im Rahmen der dritten Förderphase des DFG Schwerpunktprogramms 1409 "Wissenschaft und Öffentlichkeit"

FORSCHUNGS- UND ARBEITSSCHWERPUNKTE

  • (Computervermitteltes) kollaboratives Lernen
  • Argumentative Prozesse beim Lernen
  • Kritisches Denken
  • Netzbasierte Wissenskommunikation
  • Fachsprache beim Lernen

PUBLIKATIONEN & KONGRESSBEITRÄGE

Publikationen

2017

Mayweg-Paus*, E., Jucks*, R. (accepted). Conflicting evidence or conflicting opinions? Two-sided discussions contribute to expersts´trustworthiness. Journal of Language and Social Psychology.
*shared first authorship

2016

Mayweg-Paus, E., Macagno, F., Kuhn, D., (2016). Developing argumantation strategies in electric dialogs: Is modeling effective? Discourse Processes, 53(4), 280 - 297. doi: 10.1080/0163853X.2015.1040323

Jucks, R. & Mayweg-Paus, E. (Guest Eds.) (in press). Learning through communication. How arguing about scientific information contributes to learning (Special issue). Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology.

Mayweg-Paus, E. & Macagno, F. (in press). How dialogic settings influence evidence use in adolescent students. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology.

Mayweg-Paus, E., Thiebach, M., & Jucks, R. (2016). Let me critically question this! Insights from a training study on the role of questioning in argumentative discourse. International Journal of Educational Research, 79, 195-210. doi: 10.1016/j.ijer.2016.05.017

Thiebach, M., Mayweg-Paus, E., & Jucks, R. (2016). Better to agree or disagree? – The role of critical questioning and elaboration in argumentative discourse. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology, 30(2–3), 133–149. doi: 10.1024/1010-0652/a000174

2015


Macagno, F., Mayweg-Paus, & E., Kuhn, D. (2015). Argumentation Theory in Education Studies: Coding and Improving Students’ Argumentative Strategies. Topoi. An International Review of Philosophy, 34(2) 523-537  doi: 10.1007/s11245-014-9271-6

Thiebach, M., Mayweg-Paus, E., & Jucks, R. (2015). "Probably true" says the expert: How two types of lexical hedges influence students' Evaluation of scientificness. European Journal of Psychology of Education, 30(3), 369-384. doi: 10.1007/s10212-014-0243-4

Mayweg-Paus, E. & Jucks, R. (2015). Evident or doubtful? How Lexical Hints in Written Information Influence Laypersons' Understanding of Influenza. Psychology, Health & Medicine, 20(8), 989-996. doi: 10.1080/13548506.2014.986139


2014

Hellmann, J. H., Paus, E., & Jucks, R. (2014). How can innovative teaching be taught? Insights from higher education. Psychology Learning & Teaching, 13, 43-50. doi: 10.2304/plat.2014.13.1.43

Macagno, F., Mayweg-Paus, & E., Kuhn, D. (2014). Argumentation Theory in Education Studies: Coding and Improving Students’ Argumentative Strategies. Topoi. An International Review of Philosophy. doi: 10.1007/s11245-014-9271-6

Mayweg-Paus, E. & Jucks, R. (2014). Evident or doubtful? How Lexical Hints in Written Information Influence Laypersons' Understanding of Influenza. Psychology, Health & Medicine. doi: 10.1080/13548506.2014.986139

2013

Deiglmayr, A., Paus, E., McCall, C., Mullins, D., Berthold, K., Wittwer, J., Krämer, N., & Rummel, N. (2013). Towards an integration of the learning perspective and the communication perspective in computer-supported instructional communication. Journal of Media Psychology, 25(4), 180-189. doi: 10.1027/1864-1105/a000101

Derecik, A. & Paus, E. (2013). Kompetenz- und Lernzielorientierung in Projektseminaren. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 8(3), 134-150.


Paus, E. & Jucks, R. (2013). Reflexives Schreiben als Seminarkonzept in den Lehramtsstudiengängen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 8(1), 124-134.

Jucks, R. & Paus, E. (2013). Different Words for the Same Concept: Learning Collaboratively From Multiple Documents. Cognition and Instruction, 31(2), 497-518. doi: 10.1080/07370008.2013.769993

2012

Jucks, R. & Paus, E. (2012). What makes a word difficult? Insights into the mental representation of technical terms. Metacognition & Learning, 7, 91-111. doi: 10.1007/s11409-011-9084-6

Jucks, R., Paus, E., & Bromme, R. (2012). Patients' medical knowledge and health counseling: What kind of information helps to make communication patient-centered? Patient Education and Counseling, 88, 177-183. doi: 10.1016/j.pec.2012.01.011

Jucks, R., Paus, E., Päuler, L., & Thon, F. (2012). Zwischen Dienstleistung und Erkenntnisgewinn: Weiterqualifizierung für die Lehre als Forschungsperspektive. In: M. Krämer, S. Preiser & K. Brusdeylins (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation IX, 155-162.

Paus, E. & Jucks, J. (2012). Common Ground? How the encoding of specialist vocabulary affects peer-to-peer online discourse. Discourse Processes, 49(7), 565-598. doi: 10.1080/0163853X.2012.711671

Paus, E., Werner, C. S., & Jucks, R. (2012). Learning through online peer discourse: Structural equation modeling points to the role of discourse activities in individual understanding. Computers & Education, 58, 1127-1137.

2011

Paus, E. & Jucks, R. (2011). Depressive or just in a bad mood? Laypersons' assumptions about their knowledge of medical vocabulary. Studies in Communication Sciences, 11(1)51-71.

Paus, E. (2011). Fachsprache beim kollaborativen Lernen im Netz. Publikationsbasierte Dissertation an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster.

2010

Paus, E., Gerhards, G., & Jucks, R. (2010). Deliquent or criminal? - How to foster conceptual understanding of technical terms in computer-mediated collaborative learning. In K. Gomez, L. Lyons, & J. Radinsky, Learning in the Disciplines. Proceedings of the 9th International Conference of the Learning Sciences, 1, 516-524. 

Paus, E. & Jucks, R. (2010). Dyadic or multiparty interaction? The computer (tool) as a communication partner? [Peer commentary on the paper "Using Intelligent Tutor Technology to Implement Adaptive Support for Student Collaboration" by D. Diziol, E. Walker, N. Rummel, K. R. Koedinger], Educational Psychology Review, 22(1), 89-102.

2009

Paus, E. & Jucks, R. (2009). Words and meaning. How the lexical encoding of technical concepts contributes to their mental representation. In N. Taatgen, H. van Rjn, L. Schomaker, & J. Nerbornne (Eds.). Proceedings of the 31st Annual Conference of the Cognitive Science Society, 496-501.

2008

Paus, E. & Jucks, R. (2008). Do we really mean the same? The relationship between word choices and computer mediated cooperative learning. In Kirschner, P. A., Prins, F., Jonker, V., & Kanselaar, G. (Eds.). International Perspectives in the Learning Sciences: Cre8ing a learning world. Proceedings of the 8th International Conference for the Learning Sciences, (2), 172-180.

Kongressbeiträge

2017

Mayweg-Paus, E., Thiebach, M., Jucks, R. (2017, März). „Es wird zu wenig kritisch hinterfragt!“ – Eine Trainingsstudie zur Förderung kritisch-elaborierter Online-Diskussionen.  Vortrag auf der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung in Heidelberg.

2016

Mayweg-Paus, E. & Jucks, R. (2014). Evident or doubtful? How Lexical Hints in Written Information Influence Laypersons' Understanding of Influenza. Psychology, Health & Medicine. doi: 10.1080/13548506.2014.986139

Mayweg-Paus, E. & Jucks, R. (2016). „Da scheint aber jemand (keine) Ahnung zu haben!“ – Laien und der Expertenstreit: Quellenevaluation in Streitgesprächen zur Mediennutzung im Grundschulalter. Vortrag auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Leipzig.

Thiebach, M., Mayweg-Paus, E., & Jucks, R. (2016, Juli). Any questions? – Training critical questioning in argumentative discourse. Poster presented at the 26th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Kassel, Germany.

Thiebach, M., Mayweg-Paus, E. & Jucks, R. (2016, September). „Da frag ich mich doch: Ist das wirklich so?“ – Förderung kritischen Hinterfragens im argumentativen Diskurs. Vortrag auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Germany.

2015

Macagno, F., Mayweg-Paus, E. & Kuhn, D. (2015, Juni). Coding relevance and function in students' arguments. Presentation held at the 1st European Conference on Argumentation, Lisbon, Portugal.

Mayweg-Paus, E., Thiebach, M. & Jucks, R. (2015, Juni). Better agree or disagree? The role of perspective taking in argumentation. Presentation held at the 1st European Conference on Argumentation, Lisbon, Portugal.

Mayweg-Paus, E., Zimmermann, M., Thiebach, M. & Jucks, R. (2015, August). Discourse = Interactive? How to support interactive learning activities in online discourse. Presentation held at the 16th Biennial Conference Earli, Cyprus, Greece.

Thiebach, M., Mayweg-Paus, E., & Jucks, R. (2015, März). There is always more than one perspective! How to foster critical and elaborated scientific argumentation. Poster presented at the REASON International Spring School “Measuring Scientific Reasoning and Argumentation”, München.

Thiebach, M., Mayweg-Paus, E. & Jucks, R. (2015, September). „Das mag sein, aber …!“ - Die Rolle von kritischem Hinterfragen und Elaborieren im argumentativen Diskurs. Vortrag bei der 15. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, Kassel.

2014

Hellmann, J. H., Paus, E. & Jucks, R. (2014). Innovationen in der Hochschullehre mitgestalten. Vortrag bei der 6. Dortmund Spring School for Academic Staff Developers, Dortmund.

Mayweg-Paus, E. & Macagno, F. & Kuhn, D. (2014). Fordere mich heraus! – Wie sich die Interaktion mit einem erfahrenen Argumentationspartner auf die Entwicklung der Argumentationsfähigkeit bei Schülern auswirkt. Vortrag auf dem 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum, September.

Paus, E., Macagno, F. & Kuhn, D. (2014). The influence of dyadic interaction on evidence use and evidence understanding in adolescent students. Presentation held at the Workshop "Arguing about scientific information", Münster.

Paus, E. & Hellmann, J. H. (2014). Möglichkeiten des hochschuldidaktischen Austauschs und Kooperationen. Workshop auf der 6. Dortmund Spring School for Academic Staff Developers, Dortmund.

Thiebach, M., Paus, E., & Jucks, R. (2014). Markers of Tentativeness as a Hint to Fragile and Conflicting Evidence: A Study on Argumentation about Computer Use in Childhood. Poster presented at the 24th International Conference of the Society for Text and Discourse, Chicago, IL, USA, August.

Thiebach, M., Paus, E., & Jucks, R. (2014). This information looks credible! On the role of hedges for assessing the strength of an argument. Presentation held at the 6th Biennial Meeting of the EARLI SiG Metacognition, Istanbul, Turkey.

Thiebach, M., Mayweg-Paus, E. & Jucks, R. (2014). Vorläufigkeitsmarkierungen als Zugang zu fragiler und konfligierender Evidenz: Eine Untersuchung zur Argumentation über Computernutzung im Grundschulalter. Vortrag auf dem 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum, September.

2013

Thiebach, M., Paus, E., & Jucks, R. (2013). The wording matters: On the Impact of References to Tentativeness in Written Information. 8th Conference of the Media Psychology Division, Würzburg, Germany.

Paus, E. & Jucks, R. (2013). “This could be a new approach against the flu…” - References to tentativeness and sources of scientific knowledge and their impact on decision processes. Poster presentation held at the Annual Meeting of the Cognitive Science Society, Berlin, Germany.

Paus, E., Hellmann, J. H., & Jucks, R. (2013). Innovationen in der Hochschullehre – Zur Unterstützung Lehrender bei der Konzeption und Reflexion individueller Lehrprojekte. Vortrag auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Hildesheim. 

2012

Jucks, R., Paus, E., Päuler, L., & Thon, F. (2012). Zwischen Dienstleistung und Erkenntnisgewinn: Weiterqualifizierung für die Lehre als Forschungsperspektive. Poster auf der 9. Fachtagung Psychologiedidaktik und Evaluation, Münster.

Jucks, R., Paus, E., & Päuler, L. (2012). Einstellungen zur Guten Lehre unter der Lupe: Zum Zusammenhang von Lehrüberzeugungen und Vorstellungen über die Natur des Wissens. Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld.

2011 

Paus, E. & Jucks, R. (2011). Making Sense out of Scientific Information: How Laypersons Develop Conceptual Understanding in Online Forums. Presentation held at the 13th international conference General Online Research (GOR11), Düsseldorf, Germany, March 2011.

Paus, E. & Jucks, R. (2011). Do lexical overlaps hamper conceptual understanding? A study of online discourses for learning. Presentation to be held at the 21th International Conference of the Society for Text and Discourse, Poitiers, France, July 2011.

Paus, E. & Jucks, R. (2011). This is almost clear: How single words point to the fragility of scientific evidence. Presentation to be held at the Conference "Public Understanding and Public Engagement with Science",  New York, USA, June/July 2011.

Paus, E., Kulessa, A., & Jucks, R. (2011). „Verhaltenstherapie könnte helfen“ - Die Verarbeitung fragiler Informationen aus multiplen Dokumenten. Vortrag auf der 13. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Erfurt, Deutschland, September 2011.

2010

Jucks, R. & Paus, E. (2010). Multiple perspectives on multiple documents. Insights from studies on online-discourse for learning. Presentation at the Workshop Comprehending multiple documents on the Internet: The road to the public engagement with science in the 21 century, Muenster, Oktober 2010.

Jucks, R. & Paus, E. (2010). Sind das Symptome einer Depression? Der Einfluss von Fachsprache auf den Umgang mit wissenschaftsbezogenen Informationen im Online-Diskurs. Vortrag auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, September 2010.

Paus, E. & Jucks, R. (2010). Comprehending specialist language: What does the lexical encoding of a specialist concept convey to the recipient? Presentation at the 4th biennal meeting of the EARLI SiG Metacognition, Münster, May 2010.

Paus, E. & Jucks, R. (2010). Delinquent or criminal?  How to foster conceptual understanding of technical terms in computer-mediated collaborative learning. Presentation held at the 9th International Conference for the Learning Sciences, Chicago, USA, June/July 2010.

Paus, E., Werner, C. & Jucks, R. (2010). Indikatoren und Determinanten für gemeinsames Verständnis beim kollaborativen Lernen im Netz. Vortrag auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, September 2010.

2009

Paus, E. & Jucks, R. (2009). Words and meaning. How the lexical encoding of technical concepts contributes to their mental representation. Poster presentation at the Annual Meeting of the Cognitive Science Society, Amsterdam, NL, Juli 2009.

Paus, E. & Jucks, R. (2009). Understanding words: How the lexical encoding of technical concepts impacts on their perceived comprehension. Poster presentation at the International Conference of the Society for Text and Discourse 2009, Rotterdam, NL, Juli 2009.

Paus, E. & Jucks, R. (2009). Understanding and using specialist language: subjective and objective measures and the impact on learning activities. Presentation at the 13th European Conference for Research in Learning and Instruction, Amsterdam, NL, August 2009.

2008

Paus, E. & Jucks, R. (2008). Do we really mean the same? The relationship between word choices and computer mediated cooperative learning. Presentation held at the International Conference for the Learning Sciences, Utrecht, NL, June 2008.

Paus, E. & Jucks, R. (2008). How words influence the learning behavior: The impact of terminology on communication and learning performance in cooperative writing. Presentation held at the 14th International Congress of Psychology, Berlin, Juli 2008.

Paus, E. (2008). An analysis of implicitly and explicitly acitvated knowledge reflection. Paper presented at the ICLS 2008 Doctoral Consortium, Utrecht, NL, June 2008.

2007

Jucks, R. & Paus, E. (2007). Gleiche Worte – Common ground? Eine Untersuchung des kooperativen Schreibens von Studierenden. Referat auf der 11. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie in der DGPs, Berlin, September 2007.

WEITERES

Projekte und Förderungen

DFG-Forschungsstipendium für das Projekt "An analysis of elaborative discourse activities and their impact on argumentative reasoning” (2013-2014)

Mitarbeit im DFG Projekt "Umgang mit wissenschaftsbezogenen Informationen im Online-Diskurs" im Rahmen der ersten Förderphase (2009-2011) des DFG Schwerpunktprogramms 1409 "Wissenschaft und Öffentlichkeit" (Leitung des Teilprojektes: Prof. Regina Jucks, Münster).



Mitarbeit als Nachwuchsforscherin im DFG-Netzwerk "Assessing and Augmenting Instructional Communication in Computer-Supported Settings" (Leitung: Prof. Nikol Rummel, Bochum; Prof. Nicole Krämer, Duisburg; Laufzeit: 2008-2010).



Mentee im Mentoring-Programm "Scimento" des Landes Hessen zur Förderung von Nachwuchswissenschaftlerinnen (Laufzeit: 2008-2010)

Ad-hoc Gutachterin für:

Discourse Processes, Computers & Education, Psychology of Learning and Teaching, Patient Education and Counseling, Journal of Media Psychology, Learning and Individual Differences

Lehrveranstaltungen an der Westfälischen-Wilhelms-Universität Münster

Hochschuldidaktische Seminare:
Mit Lehrportfolio und kollegialer Hospitation zu besserer Lehre (SoSe 2014, SoSe 2013, WiSe 2012/13, SoSe 2012)
Einführung in die Methode der kollegialen Beratung
 (SoSe 2013)
Innovatives Lehrprojekt (WiSe 2012/13, WiSe 2014/15)
Moderation von Lehrveranstaltungen (WiSe 2014/15)

Seminare im Master:
Lehrer-Elterngespräche professionell führen (SoSe 2014)
Lehr- und Lernkonzepte im schulischen Kontext (SoSe 2012)
Konfliktmanagement: Grundlagen und Interventionen (WiSe 2007/08)

Seminare im Bachelor:
Lehrer-Elterngespräche professionell führen (SoSe 2011, SoSe 2010)
Kommunikation in Instruktionsprozessen  (SoSe 2010)

Lehrveranstaltungen an der Goethe-Universität Frankfurt


Hochschuldidaktische Seminare:
Moderation in der Hochschullehre (WiSe 2014/15)
Studierende beraten - Sprechstunden gestalten (WiSe 2014/15)
Kommunikation mit Studierenden (SoSe 2011, SoSe 2012)

Seminare im Master:
Psychologie des computergestützten Lernens (SoSe 2009, WiSe 2008/09, SoSe 2008)
Psychologische Grundlagen der Kommunikation in Instruktionsprozessen (WiSe 2008/09) (in Zusammenarbeit mit Prof. Dr. Regina Jucks)
Beratung von Eltern als kommunikationspsychologische Aufgabe von Lehrerinnen und Lehrern. Eine Trainingsveranstaltung (in Zusammenarbeit mit Prof. Dr. Regina Jucks)