Dipl.-Psych. Elisabeth Schwank
© IPBE
Dipl.-Psych. Elisabeth Schwank
Research Associate
Research Group - Prof. Holodynski
Developmental Psychology in Educational Contexts
Room 303
Tel: +49 (0) 251 83-3 43 09
Fax: +49 (0) 251 83-3 43 14
elisabeth.schwank@uni-muenster.de
Consultation hours: by appointment
  • Curriculum Vitae

    Education

    • Since 2019 – PhD student in Psychology, Institute for Psychology in Education and Instruction, WWU Münster
    • Since 2018 – Postgraduate Training in Schema Therapy (ISST), Institut für Schematherapie, Marburg
    • Since 2016 – Postgraduate Psychotherapy Training (Behavior Therapy), Institut für Psychologische Psychotherapie, Bochum
    • 2015 – Diploma in Psychology, University of Osnabrück
      • Diploma Thesis: „Investigating the Structure of Implicit Affect. Further Validation of the IPANAT-DE”

    Experience

    • Since 2019 – Research Assistant, Institute for Psychology in Education and Instruction, WWU Münster
    • 2016-2018 – Clinical Psychologist, LWL-Therapiezentrum für Forensische Psychiatrie Marsberg
    • 2016 – Research Project Employee, Forschungsinstitut für Mathematikdidaktik e.V., Osnabrück
    • 2010-2014 – Systemic Counsellor in Developmental Psychology, Babysprechstunde Osnabrück, University of Osnabrück
    • 2008-2013 – Student Research Assistant, Niedersächsisches Landesinstitut für schulische Qualitätsentwicklung (formerly: Niedersächsische Schulinspektion) / Institute for Cognitive Mathematics, University of Osnabrück

  • Research

    Research Interests

    • Developmental Psychology as a basis for educational concepts in Kindergarten
    • Diagnosis and promotion as well as special needs support at preschool age with a special focus on the development on selective achievement deficits or strengths

  • Publications

    • Schüler-Springorum, M. & Schwank, E. (2018): „Generation What“ – aktuelle Aspekte in der Reifebeurteilung jugendlicher und heranwachsender Straftäter. In: N. Saimeh (Hrsg.): Destruktive Sexualität. Therapie und Risk-Assessment in der Forensischen Psychiatrie. MWV Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.
    • Schwank, I. & Schwank, E. (2014): Development of Mathematical Concepts During Early Childhood Across Cultures. In J. Wright (Ed.): The International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, Second Edition. Oxford: Elsevier.
    • Schwank, E. & Sommer, N. (2013): Krisendiagnose und Veränderungsdruck – Schulentwicklungen zwischen Erst- und Nachinspektionen in Niedersachsen In N. Landwehr, P. Steiner, C. Quesel & V. Husfeldt (Hrsg.): Failing Schools. Herausforderungen für die Schulentwicklung. Bern: hep Bildungsverlag.
    • Schwank, E. & Sommer, N. (2012): Wirkung der Schulinspektion aus Sicht der Lehrkräfte – Ergebnisse einer Befragung. SchulVerwaltung Niedersachsen, 4, 10-14.
    • Mörking, D.; Oldenburg, I.; Schwank, E. & Sommer, N. (2011): Der Beitrag der Schulinspektion zur Schulentwicklung – Kann die Schulinspektion Schulen in Schwierigkeiten "retten"? Lernende Schule, 56, 21-27.
    • Schwank, E. & Sommer, N. (2011): Schulinspektion aus Sicht von Eltern. – Ergebnisse einer Befragung im Rahmen der Inspektionsevaluation. SchulVerwaltung Niedersachsen, 4, 7-10.
    • Schwank, E. & Sommer, N. (2010): Was bewirkt die Schulinspektion? – Ergebnisse einer Befragung im Rahmen der Inspektionsevaluation. SchulVerwaltung Niedersachsen, 11, 301-304.