Mathematik und Informatik

Prof. Dr. Gilbert Greefrath, Institut für Didaktik der Mathematik und Informatik

Private Homepagehttps://www.uni-muenster.de/IDMI/arbeitsgruppen/ag-greefrath/greefrath.shtml
Research InterestsMathematical modelling
Use of digital ressources
Transition from school to university
Development of test and examination items
Selected PublicationsWirth, Laura; Greefrath, Gilbert Working with an instructional video on mathematical modeling: upper-secondary students’ perceived advantages and challenges. ZDM - Mathematics Education Vol. 56 (4), 2024 online
Brnic Maxim , Greefrath Gilbert , Reinhold Frank Working with digital textbooks or printed materials: A study with boys and girls on conditional probability. ZDM - Mathematics Education Vol. 56 (4), 2024 online
Greefrath, Gilbert; Oldenburg, Reinhard; Siller, Hans-Stefan; Ulm, Volker; Weigand, Hans-Georg Mathematics Students’ Characteristics of Basic Mental Models of the Derivative. Journal für Mathematik-Didaktik Vol. 44, 2023 online
Kirsten, K.; Greefrath, G. On-Campus vs Distance Tutorials in Preparatory Courses for Mathematics Student Teachers. Performance Gains and Influencing Factors.. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education Vol. online first, 2023 online
Greefrath G, Siller HS, Klock H, Wess R Pre-service secondary teachers’ pedagogical content knowledge for the teaching of mathematical modelling. Educational Studies in Mathematics Vol. 109 (2), 2022, pp 383-407 online
Greefrath, Gilbert; Siller, Hans-Stefan; Vorhölter, Katrin; Kaiser, Gabriele Mathematical modelling and discrete mathematics: opportunities for modern mathematics teaching. ZDM - Mathematics Education Vol. 54 (4), 2022 online
Greefrath, Gilbert; Wess, Raphael Mathematical Modeling in Teacher Education — Developing Professional Competence of Pre-Service Teachers in a Teaching–Learning Lab. Proceedings of the Singapore National Academy of Science Vol. 16 (1), 2022 online
Greefrath G, Oldenburg R, Siller HS, Ulm V, Weigand HG Basic mental models of integrals: theoretical conception, development of a test instrument, and first results. ZDM - Mathematics Education Vol. 53 (3), 2021, pp 649-661 online
Greefrath, Gilbert; Hertleif, Corinna; Siller, Hans-Stefan Mathematical modelling with digital tools—a quantitative study on mathematising with dynamic geometry software. ZDM - Mathematics Education Vol. 50 (1), 2018, pp 233-244 online
Greefrath G, Koepf W, Neugebauer C Is there a link between Preparatory Course Attendance and Academic Success? A Case Study of Degree Programmes in Electrical Engineering and Computer Science. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education Vol. 3 (1), 2017, pp 143-167 online
Selected ProjectsEvaluation von Aufgaben zur Überprüfung der Bildungsstandards im Fach Mathematik - VERA-8 und kontinuierliche Aufgabenentwicklung online
smart for science Smart for science untersucht erstmalig vergleichend die Ansätze POOL und BYOD in Bezug auf den Lernerfolg im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht und identifiziert Gelingensbedingungen für eine erfolgreiche Nutzung eigener Smartphones. online
Kompetenter Umgang mit einem integrierten digitalen Schulbuch (net-mathebuch) für den Mathematikunterricht Das Projekt beschäftigt sich mit der Erforschung der Nutzung eines digitalen Schulbuchs mit integrierten digitalen Werkzeugen. Das Ziel ist es, den Mehrwert und die Grenzen eines digitalen Schulbuchs zu erforschen. online
Current TalksTreffen von Annahmen beim Bearbeiten offener Modellierungsaufgaben mit mündlichem bzw. schriftlichem Nacherzählen der Aufgabensituation als Verstehensstrategie. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Essen
Steigerung der Einstellungen gegenüber GeoGebra durch den Einsatz dynamischer Visualisierungen. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Essen
Videos zum Beweisen: Nutzungsverhalten von Studierenden und der Zusammenhang zum Beweisverständnis. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Essen
Grundvorstellungen von Ableitung und Integral aufbauen. COSH-Jahrestagung Mathematik, Zentrum für Schulqualität und Lehrerbildung (ZSL) Esslingen
Mathematisches Modellieren im Mathematikunterricht fördern. ISTRON-Fortbildungstag für Mathematik-Lehrkräfte der Sekundarstufe, Wien
Teacher Education and Mathematical Modelling. Pre-service Teachers‘ Professional Competence for the Teaching of Mathematical Modelling. The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21), Awaji Island
Using an instructional video to support upper secondary students in constructing a mathematical model. The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21), Awaji Island, Japan
Written and spoken retelling of the task situation as a strategy for understanding open modelling tasks. The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21), Awaji Island
Theory-related pedagogical content knowledge for teaching simulations and mathematical modelling with digital tools - empirical analysis of the promotion of pre-service teachers. 13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), Budapest
Current PublicationsBrnic Maxim , Greefrath Gilbert , Reinhold Frank Working with digital textbooks or printed materials: A study with boys and girls on conditional probability. ZDM - Mathematics Education Vol. 56 (4), 2024 online
Wirth, Laura; Greefrath, Gilbert Working with an instructional video on mathematical modeling: upper-secondary students’ perceived advantages and challenges. ZDM - Mathematics Education Vol. 56 (4), 2024 online
• Digitale Medien in Lehr-Lern-Laboren: Innovative Lehrformate in der Lehrkräftebildung zum Umgang mit Diversität und Inklusion. , 2024 online
Kürten, R., Greefrath, G., Hammann, M., Marohn, A., & Windt. A. Diversitätssensibel unterrichten mit digitalen Medien: Ein Kompetenzmodell zur Planung und Reflexion von Lehr-Lern-Laboren. Digitale Medien in Lehr-Lern-Laboren: Innovative Lehrformate in der Lehrkräftebildung zum Umgang mit Diversität und Inklusion, 2024, pp 39-62 online
Quarder, J.; Greefrath, G. Mathematisches Modellieren mit digitalen Werkzeugen im Lehr-Lern-Labor-Seminar: Empirische Ergebnisse zur Förderung kognitiver Aspekte der bereichsspezifischen professionellen Diagnosekompetenz. Digitale Medien in Lehr-Lern-Laboren: Innovative Lehrformate in der Lehrkräftebildung zum Umgang mit Diversität und Inklusion, 2024, pp 111-129 online
Greefrath G; Barzel B; Nagel M (Auf) Schriftliche Prüfungen vorbereiten ... konstruktiv in allen Klassen bis zum Abschluss. Mathematik lehren Vol. 242, 2024, pp 36-41 online
Barzel B; Greefrath G; Nagel M; Hoffmann M Digitalisierung als Chance für alle Prinzipien guten Unterrichts. Mathematik lehren Vol. 242, 2024, pp 42-47 online
Greefrath, G.; Siller, H.-S. Editorial: Mathematical modelling through and with digital resources. Frontiers in Education Vol. 9, 2024 online
Krause, Maurice; Greefrath, Gilbert; Forthmann, Boris; Kremer, Fabienne E.; Reer, Felix; Laumann, Daniel; Masemann, Dörthe; Denz, Cornelia; Heinicke, Susanne; Leibrock, Barbara; Marohn, Annette; Quandt, Thorsten; Souvignier, Elmar; Ubben, Malte; Heusler, Stefan Effects of student-owned and provided mobile devices on mathematical modeling competence: investigating interaction effects with problematic smartphone use and fear of missing out. Frontiers in Education Vol. 9, 2024 online
Current ProjectsEvaluation von Aufgaben zur Überprüfung der Bildungsstandards im Fach Mathematik - VERA-8 und kontinuierliche Aufgabenentwicklung online
Modellierungskompetenz mit Videos erwerben online
E-Mailgreefrath@uni-muenster.de
Phone+49 251 83-39396
FAX+49 251 83-32719
Room22, Henriette-Son-Str. 19
Secretary   Sekretariat Auffenberg
Frau Stephanie Auffenberg
Telefon +49 251 83-39378
Fax +49 251 83-32719
Zimmer 1, Henriette-Son-Str. 19
Sekretariat Hamsen
Frau Anja Hamsen
Telefon +49 251 83-33788
Fax +49 251 83-
Zimmer s. Spr.-St.

AddressProf. Dr. Gilbert Greefrath
Institut für Didaktik der Mathematik und Informatik
Fachbereich Mathematik und Informatik der Universität Münster
Henriette Son-Straße (ehem. Apffelstaedtstraße) 19
48149 Münster
Diese Seite editieren