Private Homepage | https://www.uni-muenster.de/IDMI/arbeitsgruppen/ag-greefrath/greefrath.shtml |
Research Interests | Mathematical modelling Use of digital ressources Transition from school to university Development of test and examination items |
Selected Publications | • Wirth, Laura; Greefrath, Gilbert Working with an instructional video on mathematical modeling: upper-secondary students’ perceived advantages and challenges. ZDM - Mathematics Education Vol. 56 (4), 2024 online • Brnic Maxim , Greefrath Gilbert , Reinhold Frank Working with digital textbooks or printed materials: A study with boys and girls on conditional probability. ZDM - Mathematics Education Vol. 56 (4), 2024 online • Greefrath, Gilbert; Oldenburg, Reinhard; Siller, Hans-Stefan; Ulm, Volker; Weigand, Hans-Georg Mathematics Students’ Characteristics of Basic Mental Models of the Derivative. Journal für Mathematik-Didaktik Vol. 44, 2023 online • Kirsten, K.; Greefrath, G. On-Campus vs Distance Tutorials in Preparatory Courses for Mathematics Student Teachers. Performance Gains and Influencing Factors.. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education Vol. online first, 2023 online • Greefrath G, Siller HS, Klock H, Wess R Pre-service secondary teachers’ pedagogical content knowledge for the teaching of mathematical modelling. Educational Studies in Mathematics Vol. 109 (2), 2022, pp 383-407 online • Greefrath, Gilbert; Siller, Hans-Stefan; Vorhölter, Katrin; Kaiser, Gabriele Mathematical modelling and discrete mathematics: opportunities for modern mathematics teaching. ZDM - Mathematics Education Vol. 54 (4), 2022 online • Greefrath, Gilbert; Wess, Raphael Mathematical Modeling in Teacher Education — Developing Professional Competence of Pre-Service Teachers in a Teaching–Learning Lab. Proceedings of the Singapore National Academy of Science Vol. 16 (1), 2022 online • Greefrath G, Oldenburg R, Siller HS, Ulm V, Weigand HG Basic mental models of integrals: theoretical conception, development of a test instrument, and first results. ZDM - Mathematics Education Vol. 53 (3), 2021, pp 649-661 online • Greefrath, Gilbert; Hertleif, Corinna; Siller, Hans-Stefan Mathematical modelling with digital tools—a quantitative study on mathematising with dynamic geometry software. ZDM - Mathematics Education Vol. 50 (1), 2018, pp 233-244 online • Greefrath G, Koepf W, Neugebauer C Is there a link between Preparatory Course Attendance and Academic Success? A Case Study of Degree Programmes in Electrical Engineering and Computer Science. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education Vol. 3 (1), 2017, pp 143-167 online |
Selected Projects | • Evaluation von Aufgaben zur Überprüfung der Bildungsstandards im Fach Mathematik - VERA-8 und kontinuierliche Aufgabenentwicklung online • smart for science Smart for science untersucht erstmalig vergleichend die Ansätze POOL und BYOD in Bezug auf den Lernerfolg im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht und identifiziert Gelingensbedingungen für eine erfolgreiche Nutzung eigener Smartphones. online • Kompetenter Umgang mit einem integrierten digitalen Schulbuch (net-mathebuch) für den Mathematikunterricht Das Projekt beschäftigt sich mit der Erforschung der Nutzung eines digitalen Schulbuchs mit integrierten digitalen Werkzeugen. Das Ziel ist es, den Mehrwert und die Grenzen eines digitalen Schulbuchs zu erforschen. online |
Current Talks | • Treffen von Annahmen beim Bearbeiten offener Modellierungsaufgaben mit mündlichem bzw. schriftlichem Nacherzählen der Aufgabensituation als Verstehensstrategie. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Essen • Steigerung der Einstellungen gegenüber GeoGebra durch den Einsatz dynamischer Visualisierungen. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Essen • Videos zum Beweisen: Nutzungsverhalten von Studierenden und der Zusammenhang zum Beweisverständnis. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Essen • Grundvorstellungen von Ableitung und Integral aufbauen. COSH-Jahrestagung Mathematik, Zentrum für Schulqualität und Lehrerbildung (ZSL) Esslingen • Mathematisches Modellieren im Mathematikunterricht fördern. ISTRON-Fortbildungstag für Mathematik-Lehrkräfte der Sekundarstufe, Wien • Teacher Education and Mathematical Modelling. Pre-service Teachers‘ Professional Competence for the Teaching of Mathematical Modelling. The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21), Awaji Island • Using an instructional video to support upper secondary students in constructing a mathematical model. The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21), Awaji Island, Japan • Written and spoken retelling of the task situation as a strategy for understanding open modelling tasks. The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21), Awaji Island • Theory-related pedagogical content knowledge for teaching simulations and mathematical modelling with digital tools - empirical analysis of the promotion of pre-service teachers. 13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), Budapest |
Current Publications | • Brnic Maxim , Greefrath Gilbert , Reinhold Frank Working with digital textbooks or printed materials: A study with boys and girls on conditional probability. ZDM - Mathematics Education Vol. 56 (4), 2024 online • Wirth, Laura; Greefrath, Gilbert Working with an instructional video on mathematical modeling: upper-secondary students’ perceived advantages and challenges. ZDM - Mathematics Education Vol. 56 (4), 2024 online • Digitale Medien in Lehr-Lern-Laboren: Innovative Lehrformate in der Lehrkräftebildung zum Umgang mit Diversität und Inklusion. , 2024 online • Kürten, R., Greefrath, G., Hammann, M., Marohn, A., & Windt. A. Diversitätssensibel unterrichten mit digitalen Medien: Ein Kompetenzmodell zur Planung und Reflexion von Lehr-Lern-Laboren. Digitale Medien in Lehr-Lern-Laboren: Innovative Lehrformate in der Lehrkräftebildung zum Umgang mit Diversität und Inklusion, 2024, pp 39-62 online • Quarder, J.; Greefrath, G. Mathematisches Modellieren mit digitalen Werkzeugen im Lehr-Lern-Labor-Seminar: Empirische Ergebnisse zur Förderung kognitiver Aspekte der bereichsspezifischen professionellen Diagnosekompetenz. Digitale Medien in Lehr-Lern-Laboren: Innovative Lehrformate in der Lehrkräftebildung zum Umgang mit Diversität und Inklusion, 2024, pp 111-129 online • Greefrath G; Barzel B; Nagel M (Auf) Schriftliche Prüfungen vorbereiten ... konstruktiv in allen Klassen bis zum Abschluss. Mathematik lehren Vol. 242, 2024, pp 36-41 online • Barzel B; Greefrath G; Nagel M; Hoffmann M Digitalisierung als Chance für alle Prinzipien guten Unterrichts. Mathematik lehren Vol. 242, 2024, pp 42-47 online • Greefrath, G.; Siller, H.-S. Editorial: Mathematical modelling through and with digital resources. Frontiers in Education Vol. 9, 2024 online • Krause, Maurice; Greefrath, Gilbert; Forthmann, Boris; Kremer, Fabienne E.; Reer, Felix; Laumann, Daniel; Masemann, Dörthe; Denz, Cornelia; Heinicke, Susanne; Leibrock, Barbara; Marohn, Annette; Quandt, Thorsten; Souvignier, Elmar; Ubben, Malte; Heusler, Stefan Effects of student-owned and provided mobile devices on mathematical modeling competence: investigating interaction effects with problematic smartphone use and fear of missing out. Frontiers in Education Vol. 9, 2024 online |
Current Projects | • Evaluation von Aufgaben zur Überprüfung der Bildungsstandards im Fach Mathematik - VERA-8 und kontinuierliche Aufgabenentwicklung online • Modellierungskompetenz mit Videos erwerben online | greefrath@uni-muenster.de |
Phone | +49 251 83-39396 |
FAX | +49 251 83-32719 |
Room | 22, Henriette-Son-Str. 19 |
Secretary | Sekretariat Auffenberg Frau Stephanie Auffenberg Telefon +49 251 83-39378 Fax +49 251 83-32719 Zimmer 1, Henriette-Son-Str. 19 Sekretariat Hamsen Frau Anja Hamsen Telefon +49 251 83-33788 Fax +49 251 83- Zimmer s. Spr.-St. |
Address | Prof. Dr. Gilbert Greefrath Institut für Didaktik der Mathematik und Informatik Fachbereich Mathematik und Informatik der Universität Münster Henriette Son-Straße (ehem. Apffelstaedtstraße) 19 48149 Münster |
Diese Seite editieren |