Private Homepage | https://www.uni-muenster.de/IDMI/arbeitsgruppen/ag-frischemeier/frischemeier.shtml |
Research Interests | Design und Erprobung von Lehr-Lernumgebungen und qualitative Analyse kognitiver Prozesse von Lernenden im Bereich der Leitidee „Daten und Zufall“ in der Primarstufe Design, Erprobung und Evaluation von Unterrichtsmaterialien im Bereich Data Science und Zivilstatistik Einsatz von Lernvideos zur Förderung von prozessbezogenen Kompetenzen im Mathematikunterricht der Primarstufe am Gegenstand substanzieller Aufgabenformate Fermi-Aufgaben im Mathematikunterricht der Primarstufe informatische Bildung im Mathematikunterricht der Primarstufe |
Selected Publications | • Biehler, Rolf; Engel, Joachim; Frischemeier, Daniel Stochastik: Leitidee Daten und Zufall. Handbuch der Mathematikdidaktik - 2. Auflage, 2023 online • Frischemeier, Daniel Reading and Interpreting Distributions of Numerical Data in Primary School. Research on Reasoning with Data and Statistical Thinking: International PerspectivesAdvances in Mathematics Education, 2023 online • Frischemeier, Daniel Introducing Grade 3 Students to Digital Data Exploration. Mathematics Teacher: Learning and Teaching PK-12 Vol. 115 (6), 2022 online • Frischemeier D, Schnell S Statistical investigations in primary school – The role of contextual expectations for data analysis. Mathematics Education Research Journal Vol. 35, 2021 online • Frischemeier D Building Statisticians at an Early Age - Statistical Projects Exploring Meaningful Data in Primary School. Statistics Education Research Journal Vol. 19 (1), 2020 online • Frischemeier D, Leavy A Improving the quality of statistical questions posed for group comparison situations. Teaching Statistics Vol. 42, 2020 online • Frischemeier D Primary school students´ reasoning when comparing groups using modal clumps, medians and hatplots. Mathematics Education Research Journal Vol. 31, 2019 online • Frischemeier D Statistical reasoning when comparing groups with software: Frameworks and their application to qualitative video data. Topics and Trends in Current Statistics Education Research: International Perspectives, 2019, pp 282-305 online • Frischemeier D Design, implementation, and evaluation of an instructional sequence to lead primary school students to comparing groups in statistical projects. Statistics in Early Childhood and Primary Education: Supporting Early Statistical and Probabilistic Thinking, 2018, pp 217-238 online • Biehler R, Frischemeier D, Reading C, Shaughnessy M Reasoning about data. International Handbook of Research in Statistics Education, 2018, pp 139-192 online |
Current Publications | • Reasoning with data models and modelling in the big data era. , 2024 online • Podworny, S; Frischemeier, D Young learners’ perspectives on the concept of data as a model: what are data and what are they used for?. Reasoning with data models and modelling in the big data era, 2024 online • Dvir, M; Podworny, S; Ben-Zvi, D; Frischemeier, D The multidimensional pedagogical potential of data modeling. Reasoning with data models and modelling in the big data era, 2024 online • Nührenbörger, Marcus; Wember, Franz B; Wollenweber, Tobias; Frischemeier, Daniel; Korten, Laura; Selter, Christoph Development of teachers’ attitudes and self‐efficacy expectations for inclusive mathematics instruction: effects of online and blended learning programs.. Journal of Mathematics Teacher Education Vol. online first, 2024 online • Frischemeier, D. Daten handlungsorientiert und mediengestützt unterrichten. Grundschulmagazin Vol. 2024 (2), 2024 online • Frischemeier, D.; Kuzu, T. Datenexploration mit Piktogramm-Datenkarten. Grundschulmagazin Vol. 2024 (2), 2024 online • Kuzu, T.; Frischemeier, D. Von Bits und Bytes. Grundschulmagazin Vol. 2024 (2), 2024 online • Müller-Späth, Joscha; Frischemeier, Daniel; Walter, Daniel Also in Mathe schauen wir Videos!. Grundschulmagazin Vol. 2023 (2), 2023 online • Frischemeier, Daniel Reading and Interpreting Distributions of Numerical Data in Primary School. Research on Reasoning with Data and Statistical Thinking: International PerspectivesAdvances in Mathematics Education, 2023 online |
Current Projects | • Promoting Data Science Education for Teacher Education at the University level online • Mathe inklusiv mit PIKAS Zieldifferenter Mathematikunterricht im Rahmen des Gemeinsamen Lernens an Grundschulen online • An Interdisciplinary Exploration of Future Data Pedagogies and Digital Tools to Nurture Citizens´ Reasoning with Models and Modeling in the Big Data Era online • ProDaBi II: Data Science und Big Data in der Schule online • TinkerPlots.de: Forschungs- und Entwicklungsprojekt zum Design zur wissenschaftlich begleiteten Erprobung von didaktischen Konzepten und Unterrichtsmaterialien zum Einsatz von TinkerPlots in der Primarstufe und der Sekundarstufe I online | dfrische@uni-muenster.de |
Phone | +49 251 83-39373 |
Room | 2009, JKW |
Address | Prof. Dr. Daniel Frischemeier Institut für grundlegende und inklusive mathematische Bildung Fachbereich Mathematik und Informatik der Universität Münster Johann-Krane-Weg 39 48149 Münster Deutschland |
Diese Seite editieren |