Mathematik und Informatik

Prof. Dr. Daniel Frischemeier, Institut für grundlegende und inklusive mathematische Bildung

Private Homepagehttps://www.uni-muenster.de/IDMI/arbeitsgruppen/ag-frischemeier/frischemeier.shtml
Research InterestsDesign und Erprobung von Lehr-Lernumgebungen und qualitative Analyse kognitiver Prozesse von Lernenden im Bereich der Leitidee „Daten und Zufall“ in der Primarstufe
Design, Erprobung und Evaluation von Unterrichtsmaterialien im Bereich Data Science und Zivilstatistik
Einsatz von Lernvideos zur Förderung von prozessbezogenen Kompetenzen im Mathematikunterricht der Primarstufe am Gegenstand substanzieller Aufgabenformate
Fermi-Aufgaben im Mathematikunterricht der Primarstufe
informatische Bildung im Mathematikunterricht der Primarstufe
Selected PublicationsBiehler, Rolf; Engel, Joachim; Frischemeier, Daniel Stochastik: Leitidee Daten und Zufall. Handbuch der Mathematikdidaktik - 2. Auflage, 2023 online
Frischemeier, Daniel Reading and Interpreting Distributions of Numerical Data in Primary School. Research on Reasoning with Data and Statistical Thinking: International PerspectivesAdvances in Mathematics Education, 2023 online
Frischemeier, Daniel Introducing Grade 3 Students to Digital Data Exploration. Mathematics Teacher: Learning and Teaching PK-12 Vol. 115 (6), 2022 online
Frischemeier D, Schnell S Statistical investigations in primary school – The role of contextual expectations for data analysis. Mathematics Education Research Journal Vol. 35, 2021 online
Frischemeier D Building Statisticians at an Early Age - Statistical Projects Exploring Meaningful Data in Primary School. Statistics Education Research Journal Vol. 19 (1), 2020 online
Frischemeier D, Leavy A Improving the quality of statistical questions posed for group comparison situations. Teaching Statistics Vol. 42, 2020 online
Frischemeier D Primary school students´ reasoning when comparing groups using modal clumps, medians and hatplots. Mathematics Education Research Journal Vol. 31, 2019 online
Frischemeier D Statistical reasoning when comparing groups with software: Frameworks and their application to qualitative video data. Topics and Trends in Current Statistics Education Research: International Perspectives, 2019, pp 282-305 online
Frischemeier D Design, implementation, and evaluation of an instructional sequence to lead primary school students to comparing groups in statistical projects. Statistics in Early Childhood and Primary Education: Supporting Early Statistical and Probabilistic Thinking, 2018, pp 217-238 online
Biehler R, Frischemeier D, Reading C, Shaughnessy M Reasoning about data. International Handbook of Research in Statistics Education, 2018, pp 139-192 online
Current Publications• Reasoning with data models and modelling in the big data era. , 2024 online
Podworny, S; Frischemeier, D Young learners’ perspectives on the concept of data as a model: what are data and what are they used for?. Reasoning with data models and modelling in the big data era, 2024 online
Dvir, M; Podworny, S; Ben-Zvi, D; Frischemeier, D The multidimensional pedagogical potential of data modeling. Reasoning with data models and modelling in the big data era, 2024 online
Nührenbörger, Marcus; Wember, Franz B; Wollenweber, Tobias; Frischemeier, Daniel; Korten, Laura; Selter, Christoph Development of teachers’ attitudes and self‐efficacy expectations for inclusive mathematics instruction: effects of online and blended learning programs.. Journal of Mathematics Teacher Education Vol. online first, 2024 online
Frischemeier, D. Daten handlungsorientiert und mediengestützt unterrichten. Grundschulmagazin Vol. 2024 (2), 2024 online
Frischemeier, D.; Kuzu, T. Datenexploration mit Piktogramm-Datenkarten. Grundschulmagazin Vol. 2024 (2), 2024 online
Kuzu, T.; Frischemeier, D. Von Bits und Bytes. Grundschulmagazin Vol. 2024 (2), 2024 online
Müller-Späth, Joscha; Frischemeier, Daniel; Walter, Daniel Also in Mathe schauen wir Videos!. Grundschulmagazin Vol. 2023 (2), 2023 online
Frischemeier, Daniel Reading and Interpreting Distributions of Numerical Data in Primary School. Research on Reasoning with Data and Statistical Thinking: International PerspectivesAdvances in Mathematics Education, 2023 online
Current ProjectsPromoting Data Science Education for Teacher Education at the University level online
Mathe inklusiv mit PIKAS Zieldifferenter Mathematikunterricht im Rahmen des Gemeinsamen Lernens an Grundschulen online
An Interdisciplinary Exploration of Future Data Pedagogies and Digital Tools to Nurture Citizens´ Reasoning with Models and Modeling in the Big Data Era online
ProDaBi II: Data Science und Big Data in der Schule online
TinkerPlots.de: Forschungs- und Entwicklungsprojekt zum Design zur wissenschaftlich begleiteten Erprobung von didaktischen Konzepten und Unterrichtsmaterialien zum Einsatz von TinkerPlots in der Primarstufe und der Sekundarstufe I online
E-Maildfrische@uni-muenster.de
Phone+49 251 83-39373
Room2009, JKW
AddressProf. Dr. Daniel Frischemeier
Institut für grundlegende und inklusive mathematische Bildung
Fachbereich Mathematik und Informatik der Universität Münster
Johann-Krane-Weg 39
48149 Münster
Deutschland
Diese Seite editieren