Immunzellen gehören zu den mobilsten Zellen im Organismus. Die abgebildeten Immunzellen verschieben den Rand ihres Zell-Skeletts (rot) auf einen Reiz hin nach rechts und richten ihr zentrales Zell-Skelett (grün) in Laufrichtung aus. Fluoreszenzmikroskopie.
© Marc Wolf, Johannes Roth

Forschungsgebiet A: Einzelne Zellen

Wie Zellen auf Wanderschaft gehen

Zellen teilen sich, bewegen sich im Organismus zielgerichtet vorwärts und übernehmen spezifische Funktionen. Die CiM-Wissenschaftler untersuchen, welche Eigenschaften hinter der Mobilität von Zellen stecken und wie Gene und Moleküle das Zellverhalten bestimmen. Diese Grundlagen sind wichtig, um zu verstehen, wie sich neue Organismen entwickeln oder Krankheiten entstehen und abgewehrt werden.

Das wissenschaftliche Konzept

Ausgehend von einzelnen Zellen untersuchen die Wissenschaftler im Exzellenzcluster "Cells in Motion" (CiM) komplexe biologische Systeme. Forschungsgebiet A befasst sich mit der Entschlüsselung grundlegender Prinzipien von genetischen Programmen. Wie werden die Zelle und deren Eigenschaften bestimmt? Dabei werden insbesondere diejenigen Eigenschaften untersucht, die für ihre Zellbewegung zu spezifischen Geweben verantwortlich sind. Programmierung und zielgerichtete Wanderung von Zellen sind eng verknüpft und bedingen sich gegenseitig. Die Zellform, Polarität und Beweglichkeit der Zellen sowie deren Richtung in Bezug auf ein Zielgewebe muss entsprechend eingehender Informationen angepasst werden. CiM deckt diese unterschiedlichen Aspekte ab, indem das Verhalten von Stamm- und Keimzellen, von Immunzellen, Tumorzellen und Neuronen in physiologischen und pathophysiologischen Szenarien untersucht wird. Diese Vorgehensweise wird in einzigartiger Weise von der in Münster vorhandenen Expertise auf den Gebieten der synthetischen und pharmazeutischen Chemie unterstützt. Somit können neuartige nicht-genetische Markierungsverfahren entwickelt werden (A.5). Dazu werden zellspezifische molekulare Zielstrukturen genutzt, die in den Forschungsgebieten A.1, A.2, A.3 und A.4 identifiziert wurden. Ergänzend kommen auf Laser beruhende, markierungsfreie bildgebende Strategien hinzu, wie sie im Forschungsgebiet A.3 entwickelt werden. Mathematische Verfahren werden so angewandt, dass objektiv subzelluläre Mechanismen, Zellformveränderungen sowie die Richtung und das Tempo der Zellwanderung quantifiziert und sogar vorausgesagt werden können (A.6). Parallel dazu wird das Forschungsgebiet um makroskopische bildgebende Strategien erweitert, die die Analyse von einzelnen Zellen in einfachen Organismen mit denen von Zellen in komplexeren Systemen bzw. Organismen verbindet.

Wissenschaftliche Publikationen

Accepted for publication

Metternich JB, Mudd RJ, Gilmour R. Flavins in Photochemistry. Science of Synthesis: accepted for publication.
Rode S, Ohm H, Anhäuser L, Wagner M, Rosing M, Deng X, Sin O, Leidel SA, Storkebaum E, Rentmeister A, Zhu S, Rumpf S. Differential Requirement for Translation Initiation Factor Pathways During Ecdysone-Dependent Neuronal Remodeling in the Drosophila PNS. Cell Rep: accepted.

2018

Ahmed W, Fodor E, Almonacid M, Bussonnier M, Verlhac M-H, Gov N, Visco P, Wijland F van, Betz T. Active mechanics reveal molecular-scale force kinetics in living oocytes. Biophysical Journal 2018;114: 1-13. Abstract
Ahmetspahic D, Schwarte K, Ambree O, Burger C, Falcone V, Seiler K, Kooybaran MR, Grosse L, Roos F, Scheffer J, Jorgens S, Koelkebeck K, Dannlowski U, Arolt V, Scheu S, Alferink J. Altered B Cell Homeostasis in Patients with Major Depressive Disorder and Normalization of CD5 Surface Expression on Regulatory B Cells in Treatment Responders. J Neuroimmune Pharmacol 2018;13: 90-99. Abstract
Ali S, Hoven A, Dress RJ, Schaal H, Alferink J, Scheu S. Identification of a novel Dlg2 isoform differentially expressed in IFNbeta-producing plasmacytoid dendritic cells. BMC Genomics 2018;19: 194. Abstract
Anhauser L, Muttach F, Rentmeister A. Reversible modification of DNA by methyltransferase-catalyzed transfer and light-triggered removal of photo-caging groups. Chem Commun 2018;54: 449-451. Abstract
Axer A, Hermann S, Kehr G, Clases D, Karst U, Fischer-Riepe L, Roth J, Fobker M, Schafers M, Gilmour R, Faust A. Harnessing the Maltodextrin Transport Mechanism for Targeted Bacterial Imaging: Structural Requirements for Improved in vivo Stability in Tracer Design. ChemMedChem 2018;13: 241-250. Abstract
Beati H, Peek I, Hordowska P, Honemann-Capito M, Glashauser J, Renschler FA, Kakanj P, Ramrath A, Leptin M, Luschnig S, Wiesner S, Wodarz A. The adherens junction-associated LIM domain protein Smallish regulates epithelial morphogenesis. J Cell Biol 2018;217: 1079-1095. Abstract
Berh D, Scherzinger A, Otto N, Jiang X, Klambt C, Risse B. Automatic non-invasive heartbeat quantification of Drosophila pupae. Comput Biol Med 2018;93: 189-199. Abstract
Brenker C, Schiffer C, Wagner IV, Tuttelmann F, Ropke A, Rennhack A, Kaupp UB, Strünker T. Action of steroids and plant triterpenoids on CatSper Ca(2+) channels in human sperm. Proc Natl Acad Sci U S A 2018;115: E344-E346. Abstract
Burger M, Dirks H, Schönlieb C-B. A Variational Model for Joint Motion Estimation and Image Reconstruction. SIAM J. Imaging Sci. 2018;11: 94-128. Abstract
Burger M, Düring B, Kreusser LM, Markowich PA, Schönlieb C-B. Pattern formation of a nonlocal, anisotropic interaction model. Math. Models Methods Appl. Sci. 2018;28: 409-451. Abstract
Clason C, Tameling C, Wirth B. Vector-Valued Multibang Control of Differential Equations. SIAM J. Control Optim. 2018;56: 2295-2326. Abstract
Delcanale P, Galstyan A, Daniliuc CG, Grecco HE, Abbruzzetti S, Faust A, Viappiani C, Strassert CA. Oxygen-Insensitive Aggregates of Pt(II) Complexes as Phosphorescent Labels of Proteins with Luminescence Lifetime-Based Readouts. ACS Appl Mater Interfaces 2018: epub. Abstract
Dreier A-L, Matsnev AV, Thrasher JS, Haufe G. Syn-selective silicon Mukaiyama-type aldol reactions of (pentafluoro-lambda(6)-sulfanyl)acetic acid esters with aldehydes. Beilstein J Org Chem 2018;14: 373-380. Abstract
Fassbender SI, Metternich JB, Gilmour R. Spatiotemporal Control of Pre-existing Alkene Geometry: A Bio-Inspired Route to 4-Trifluoromethyl-2H-chromenes. Org Lett 2018;20: 724-727. Abstract
Grosche J, Meissner J, Eble JA. More than a syllable in fib-ROS-is: The role of ROS on the fibrotic extracellular matrix and on cellular contacts. Mol Aspects Med 2018: epub. Abstract
Gruner MC, Niemann S, Faust A, Strassert CA. Axially Decorated Si(IV) -phthalocyanines Bearing Mannose- or Ammonium-conjugated Siloxanes: Comparative Bacterial Labeling and Photodynamic Inactivation. Photochem Photobiol 2018: epub. Abstract
Hartstock K, Nilges BS, Ovcharenko A, Cornelissen NV, Pullen N, Lawrence-Dorner A-M, Leidel SA, Rentmeister A. Enzymatic or In Vivo Installation of Propargyl Groups in Combination with Click Chemistry for the Enrichment and Detection of Methyltransferase Target Sites in RNA. Angew Chem Int Ed Engl 2018;57: 6342-6346. Abstract
Heeren B, Rumpf M, Wirth B. Variational time discretization of Riemannian splines. IMA Journal of Numerical Analysis 2018;00: 1–44. Abstract
Herzmann S, Gotzelmann I, Reekers L-F, Rumpf S. Spatial regulation of microtubule disruption during dendrite pruning in Drosophila. Development 2018;145: epub. Abstract
Kahms M, Klingauf J. Novel pH-Sensitive Lipid Based Exo-Endocytosis Tracers Reveal Fast Intermixing of Synaptic Vesicle Pools. Front Cell Neurosci 2018;12: 18. Abstract
Kieser TJ, Santschi N, Nowack L, Kehr G, Kuhlmann T, Albrecht S, Gilmour R. Single Site Fluorination of the GM4 Ganglioside Epitope Upregulates Oligodendrocyte Differentiation. ACS Chem Neurosci 2018;9: 1159-1165. Abstract
Kovac S, Alferink J, Ahmetspahic D, Arolt V, Melzer N. [Update on anti-N-methyl-D-aspartate receptor encephalitis]. Nervenarzt 2018;89: 99-112. Abstract
Lima AM, Wegner SV, Martins Cavaco AC, Estevao-Costa MI, Sanz-Soler R, Niland S, Nosov G, Klingauf J, Spatz JP, Eble JA. The spatial molecular pattern of integrin recognition sites and their immobilization to colloidal nanobeads determine alpha2beta1 integrin-dependent platelet activation. Biomaterials 2018;167: 107-120. Abstract
Loison O, Weitkunat M, Kaya-Copur A, Nascimento Alves C, Matzat T, Spletter ML, Luschnig S, Brasselet S, Lenne P-F, Schnorrer F. Polarization-resolved microscopy reveals a muscle myosin motor-independent mechanism of molecular actin ordering during sarcomere maturation. PLoS Biol 2018;16: e2004718. Abstract
Malhotra D, Shin J, Solnica-Krezel L, Raz E. Spatio-temporal regulation of concurrent developmental processes by generic signaling downstream of chemokine receptors. Elife 2018;7: epub. Abstract
Metternich JB, Sagebiel S, Luckener A, Lamping S, Ravoo BJ, Gilmour R. Covalent Immobilization of (-)-Riboflavin on Polymer Functionalized Silica Particles: Application in the Photocatalytic E-->Z Isomerization of Polarized Alkenes. Chemistry 2018;24: 4228-4233. Abstract
Michels T, Berh D, Jiang X. An RJMCMC-based method for tracking and resolving collisions of Drosophila Larvae. IEEE/ACM Transactions on Computational Biology and Bioinformatics 2018: epub. Abstract
Molloy JJ, Metternich JB, Daniliuc CG, Watson AJB, Gilmour R. Contra-Thermodynamic, Photocatalytic E-->Z Isomerization of Styrenyl Boron Species: Vectors to Facilitate Exploration of Two-Dimensional Chemical Space. Angew Chem Int Ed Engl 2018;57: 3168-3172. Abstract
Morack T, Gilmour R. Classic reaction re-engineered through molecular face recognition. Nature 2018;556: 438-439. Abstract
Morack T, Metternich JB, Gilmour R. Vitamin Catalysis: Direct, Photocatalytic Synthesis of Benzocoumarins via (-)-Riboflavin-Mediated Electron Transfer. Org Lett 2018;20: 1316-1319. Abstract
Nelson JO, Forster D, Frizzell KA, Luschnig S, Metzstein MM. Multiple Nonsense-Mediated mRNA Processes Require Smg5 in Drosophila. Genetics 2018: epub. Abstract
Pfeiffer J, Tarbashevich K, Bandemer J, Palm T, Raz E. Rapid progression through the cell cycle ensures efficient migration of primordial germ cells - The role of Hsp90. Dev Biol 2018;436: 84-93. Abstract
Rakers L, Grill D, Matos ALL, Wulff S, Wang D, Börgel J, Körsgen M, Arlinghaus HF, Galla H-J, Gerke V, Glorius F. Addressable Cholesterol Analogs for Live Imaging of Cellular Membranes. Cell Chem Biol 2018: epub. Abstract
Rapino F, Delaunay S, Rambow F, Zhou Z, Tharun L, De Tullio P, Sin O, Shostak K, Schmitz S, Piepers J, Ghesquiere B, Karim L, Charloteaux B, Jamart D, Florin A, Lambert C, Rorive A, Jerusalem G, Leucci E, Dewaele M, Vooijs M, Leidel SA, Georges M, Voz M, Peers B, Buttner R, Marine J-C, Chariot A, Close P. Codon-specific translation reprogramming promotes resistance to targeted therapy. Nature 2018;558: 605-609. Abstract
Rieger S, Würthwein T, Sparenberg K, Boller K-J, Fallnich C. Density matrix study of ground state depletion towards sub-diffraction-limited spontaneous Raman scattering spectroscopy. J Chem Phys 2018;148: 204110. Abstract
Sadurni A, Gilmour R. Stereocontrolled Synthesis of 2-Fluorinated C-Glycosides. Eur. J. Org. Chem. 2018: epub. Abstract
Sadurni A, Kehr G, Ahlqvist M, Wernevik J, Sjogren HP, Kankkonen C, Knerr L, Gilmour R. Fluorine-Directed Glycosylation Enables the Stereocontrolled Synthesis of Selective SGLT2 Inhibitors for Type II Diabetes. Chemistry 2018;24: 2832-2836. Abstract
Saha T, Galic M. Self-organization across scales: from molecules to organisms. Phil. Trans. R. Soc. B 2018;373Abstract
Scheidt F, Thiehoff C, Yilmaz G, Meyer S, Daniliuc CG, Kehr G, Gilmour R. Fluorocyclisation via I(I)/I(III) catalysis: a concise route to fluorinated oxazolines. Beilstein J. Org. Chem. 2018;14: 1021-1027. Abstract
Schuermann S, Steffes G, Manikowski D, Kastl P, Malkus U, Bandari S, Ohlig S, Ortmann C, Rebollido-Rios R, Otto M, Nusse H, Hoffmann D, Klambt C, Galic M, Klingauf J, Grobe K. Proteolytic processing of palmitoylated Hedgehog peptides specifies the 3-4 intervein region of the Drosophila wing. Elife 2018;7: epub. Abstract
Susek KH, Korpos E, Huppert J, Wu C, Savelyeva I, Rosenbauer F, Muller-Tidow C, Koschmieder S, Sorokin L. Bone marrow laminins influence hematopoietic stem and progenitor cell cycling and homing to the bone marrow. Matrix Biol 2018;67: 47-62. Abstract
Termathe M, Leidel SA. The Uba4 domain interplay is mediated via a thioester that is critical for tRNA thiolation through Urm1 thiocarboxylation. Nucleic Acids Res 2018;46: 5171-5181. Abstract
Teschers CS, Daniliuc CG, Kehr G, Gilmour R. Conformational control enabled by the fluorine gauche effect in a model of the β 2 -AR agonist salbutamol (Ventolin™). J. Fluor. Chem 2018;210: 1-5. Abstract
Wallmeyer B, Trinschek S, Yigit S, Thiele U, Betz T. Collective Cell Migration in Embryogenesis Follows the Laws of Wetting. Biophys J 2018;114: 213-222. Abstract

2017

Attieh Y, Clark AG, Grass C, Richon S, Pocard M, Mariani P, Elkhatib N, Betz T, Gurchenkov B, Vignjevic DM. Cancer-associated fibroblasts lead tumor invasion through integrin-beta3-dependent fibronectin assembly. J Cell Biol 2017;216: 3509-3520. Abstract
Bachmann A-L, Mootz HD. N-terminal chemical protein labeling using the naturally split GOS-TerL intein. J Pept Sci 2017;23: 624-630. Abstract
Bartels K, Schinor B, Haufe G. Diastereoselectivity of cyclopropanation of substituted α-fluorostyrenes versus styrenes by different methods. Journal of Fluorine Chemistry 2017;203: 200-205. Abstract
Berh D, Risse B, Michels T, Otto N, Jiang X, Klambt C. An FIM-Based Long-Term In-Vial Monitoring System for Drosophila Larvae. IEEE Trans. Biomed. Eng. 2017;64: 1862-1874. Abstract
Berkels B, Wirth B. Joint denoising and distortion correction of atomic scale scanning transmission electron microscopy images. Inverse Problems 2017;33: 095002. Abstract
Bian A, Scherzinger A, Jiang X. An enhanced multi-label random walk for biomedical image segmentation using statistical seed generation. In: Blanc-Talon et al. (Eds.): ACIVS 2017, LNCS 10617 2017;Springer, Cham: 748–760. Abstract
Biesemann A, Gorontzi A, Barr F, Gerke V. Rab35 protein regulates evoked exocytosis of endothelial Weibel-Palade bodies. J Biol Chem 2017;292: 11631-11640. Abstract
Bodzeta A, Kahms M, Klingauf J. The Presynaptic v-ATPase Reversibly Disassembles and Thereby Modulates Exocytosis but Is Not Part of the Fusion Machinery. Cell Rep 2017;20: 1348-1359. Abstract
Borrello MT, Schinor B, Bartels K, Benelkebir H, Pereira S, Al-Jamal WT, Douglas L, Duriez PJ, Packham G, Haufe G, Ganesan A. Fluorinated tranylcypromine analogues as inhibitors of lysine-specific demethylase 1 (LSD1, KDM1A). Bioorg Med Chem Lett 2017;27: 2099-2101. Abstract
Boye TL, Maeda K, Pezeshkian W, Sonder SL, Haeger SC, Gerke V, Simonsen AC, Nylandsted J. Annexin A4 and A6 induce membrane curvature and constriction during cell membrane repair. Nat Commun 2017;8: 1623. Abstract
Brancolini A, Wirth B. Optimal Energy Scaling for Micropatterns in Transport Networks. SIAM J. Math. Anal. 2017;49: 311-359. Abstract
Braun DA, Rao J, Mollet G, Schapiro D, Daugeron M-C, Tan W, Gribouval O, Boyer O, Revy P, Jobst-Schwan T, Schmidt JM, Lawson JA, Schanze D, Ashraf S, Ullmann JFP, Hoogstraten CA, Boddaert N, Collinet B, Martin G, Liger D, Lovric S, Furlano M, Guerrera IC, Sanchez-Ferras O, Hu JF, Boschat A-C, Sanquer S, Menten B, Vergult S, De Rocker N, Airik M, Hermle T, Shril S, Widmeier E, Gee HY, Choi W-I, Sadowski CE, Pabst WL, Warejko JK, Daga A, Basta T, Matejas V, Scharmann K, Kienast SD, Behnam B, Beeson B, Begtrup A, Bruce M, Ch'ng G-S, Lin S-P, Chang J-H, Chen C-H, Cho MT, Gaffney PM, Gipson PE, Hsu C-H, Kari JA, Ke Y-Y, Kiraly-Borri C, Lai W-M, Lemyre E, Littlejohn RO, Masri A, Moghtaderi M, Nakamura K, Ozaltin F, Praet M, Prasad C, Prytula A, Roeder ER, Rump P, Schnur RE, Shiihara T, Sinha MD, Soliman NA, Soulami K, Sweetser DA, Tsai W-H, Tsai J-D, Topaloglu R, Vester U, Viskochil DH, Vatanavicharn N, Waxler JL, Wierenga KJ, Wolf MTF, Wong S-N, Leidel SA, Truglio G, Dedon PC, Poduri A, Mane S, Lifton RP, Bouchard M, Kannu P, Chitayat D, Magen D, Callewaert B, van Tilbeurgh H, Zenker M, Antignac C, Hildebrandt F. Mutations in KEOPS-complex genes cause nephrotic syndrome with primary microcephaly. Nat Genet 2017;49: 1529-1538. Abstract
Brinkmann M, Hellwig T, Fallnich C. Optical parametric chirped pulse oscillation. Opt. Express 2017;25: 12884. Abstract
Bruna M, Burger M, Ranetbauer H, Wolfram M-T. Cross-Diffusion Systems with Excluded-Volume Effects and Asymptotic Gradient Flow Structures. J Nonlinear Sci 2017;27: 687-719. Abstract
Bruser L, Bogdan S. Adherens Junctions on the Move-Membrane Trafficking of E-Cadherin. Cold Spring Harb Perspect Biol 2017;9: a029140. Abstract
Buerger C, Redlich R, Grotegerd D, Meinert S, Dohm K, Schneider I, Zaremba D, Forster K, Alferink J, Bolte J, Heindel W, Kugel H, Arolt V, Dannlowski U. Differential Abnormal Pattern of Anterior Cingulate Gyrus Activation in Unipolar and Bipolar Depression: an fMRI and Pattern Classification Approach. Neuropsychopharmacology 2017;42: 1399-1408. Abstract
Bulk E, Kramko N, Liashkovich I, Glaser F, Schillers H, Schnittler HJ, Oberleithner H, Schwab A. KCa31 channel inhibition leads to an ICAM-1 dependent increase of cell-cell adhesion between A549 lung cancer and HMEC-1 endothelial cells. Oncotarget 2017;8: 112268-112282. Abstract
Burger M, Elvetun OL, Schlottbom M. Analysis of the Diffuse Domain Method for Second Order Elliptic Boundary Value Problems. Found Comput Math 2017;17: 627-674. Abstract
Caviglia S, Flores-Benitez D, Lattner J, Luschnig S, Brankatschk M. Rabs on the fly: Functions of Rab GTPases during development. Small GTPases 2017: 1-10. Abstract
Chehab T, Santos NC, Holthenrich A, Koerdt SN, Disse J, Schuberth C, Nazmi AR, Neeft M, Koch H, Man KNM, Wojcik SM, Martin TFJ, van der Sluijs P, Brose N, Gerke V. A novel Munc13-4/S100A10/annexin A2 complex promotes Weibel-Palade body exocytosis in endothelial cells. Mol Biol Cell 2017;28: 1688-1700. Abstract
Clases D, Birka M, Sperling M, Faust A, Karst U. Isobaric dilution analysis as a calibration tool for long lived radionuclides in ICP-MS. J Trace Elem Med Biol 2017;40: 97-103. Abstract
Dai B, Grau M, Juilland M, Klener P, Horing E, Molinsky J, Schimmack G, Aukema SM, Hoster E, Vogt N, Staiger AM, Erdmann T, Xu W, Erdmann K, Dzyuba N, Madle H, Berdel WE, Trneny M, Dreyling M, Johrens K, Lenz P, Rosenwald A, Siebert R, Tzankov A, Klapper W, Anagnostopoulos I, Krappmann D, Ott G, Thome M, Lenz G. B-cell receptor-driven MALT1 activity regulates MYC signaling in mantle cell lymphoma. Blood 2017;129: 333-346. Abstract
de Vries WC, Grill D, Tesch M, Ricker A, Nusse H, Klingauf J, Studer A, Gerke V, Ravoo BJ. Reversible Stabilization of Vesicles: Redox-Responsive Polymer Nanocontainers for Intracellular Delivery. Angew Chem Int Ed Engl 2017;56: 9603-9607. Abstract
Dreier A-L, Beutel B, Muck-Lichtenfeld C, Matsnev AV, Thrasher JS, Haufe G. Synthesis of alpha-(Pentafluorosulfanyl)- and alpha-(Trifluoromethyl)-Substituted Carboxylic Acid Derivatives by Ireland-Claisen Rearrangement. J Org Chem 2017;82: 1638-1648. Abstract
Ebnet K, Kummer D, Steinbacher T, Singh A, Nakayama M, Matis M. Regulation of cell polarity by cell adhesion receptors. Semin Cell Dev Biol 2017Abstract
Erdmann T, Klener P, Lynch JT, Grau M, Vockova P, Molinsky J, Tuskova D, Hudson K, Polanska UM, Grondine M, Mayo M, Dai B, Pfeifer M, Erdmann K, Schwammbach D, Zapukhlyak M, Staiger AM, Ott G, Berdel WE, Davies BR, Cruzalegui F, Trneny M, Lenz P, Barry ST, Lenz G. Sensitivity to PI3K and AKT inhibitors is mediated by divergent molecular mechanisms in subtypes of DLBCL. Blood 2017;130: 310-322. Abstract
Feskov IO, Chernykh AV, Kondratov IS, Klyachina M, Daniliuc CG, Haufe G. Cyclobutyl-Containing Rigid Analogues of Threonine: Synthesis and Physical Chemical Properties. J Org Chem 2017;82: 12863-12868. Abstract
Goudarzi M, Tarbashevich K, Mildner K, Begemann I, Garcia J, Paksa A, Reichman-Fried M, Mahabaleshwar H, Blaser H, Hartwig J, Zeuschner D, Galic M, Bagnat M, Betz T, Raz E. Bleb Expansion in Migrating Cells Depends on Supply of Membrane from Cell Surface Invaginations. Dev Cell 2017;43: 577-587.e5. Abstract
Grah JS, Harrington JA, Koh SB, Pike JA, Schreiner A, Burger M, Schonlieb C-B, Reichelt S. Mathematical imaging methods for mitosis analysis in live-cell phase contrast microscopy. Methods 2017;115: 91-99. Abstract
Gross-Thebing T, Yigit S, Pfeiffer J, Reichman-Fried M, Bandemer J, Ruckert C, Rathmer C, Goudarzi M, Stehling M, Tarbashevich K, Seggewiss J, Raz E. The Vertebrate Protein Dead End Maintains Primordial Germ Cell Fate by Inhibiting Somatic Differentiation. Developmental Cell 2017;43: 704-715.e5. Abstract
Herzmann S, Krumkamp R, Rode S, Kintrup C, Rumpf S. PAR-1 promotes microtubule breakdown during dendrite pruning in Drosophila. EMBO J 2017;36: 1981-1991. Abstract
Hofschroer V, Koch KA, Ludwig FT, Friedl P, Oberleithner H, Stock C, Schwab A. Extracellular protonation modulates cell-cell interaction mechanics and tissue invasion in human melanoma cells. Sci Rep 2017;7: 42369. Abstract
Holstein JM, Muttach F, Schiefelbein SHH, Rentmeister A. Dual 5' Cap Labeling Based on Regioselective RNA Methyltransferases and Bioorthogonal Reactions. Chemistry 2017;23: 6165-6173. Abstract
Horner F, Meissner R, Polali S, Pfeiffer J, Betz T, Denz C, Raz E. Holographic optical tweezers-based in vivo manipulations in zebrafish embryos. J Biophotonics 2017;10: 1492-1501. Abstract
Jakobsson ME, Malecki J, Nilges BS, Moen A, Leidel SA, Falnes PO. Methylation of human eukaryotic elongation factor alpha (eEF1A) by a member of a novel protein lysine methyltransferase family modulates mRNA translation. Nucleic Acids Res 2017;45: 8239-8254. Abstract
Jerabek S, Ng CK, Wu G, Arauzo-Bravo MJ, Kim K-P, Esch D, Malik V, Chen Y, Velychko S, MacCarthy CM, Yang X, Cojocaru V, Scholer HR, Jauch R. Changing POU dimerization preferences converts Oct6 into a pluripotency inducer. EMBO Rep 2017;18: 319-333. Abstract
Jungfleisch J, Nedialkova DD, Dotu I, Sloan KE, Martinez-Bosch N, Bruning L, Raineri E, Navarro P, Bohnsack MT, Leidel SA, Diez J. A novel translational control mechanism involving RNA structures within coding sequences. Genome Res 2017;27: 95-106. Abstract
Kellermann SJ, Rentmeister A. A FACS-based screening strategy to assess sequence-specific RNA-binding of Pumilio protein variants in E coli. Biol Chem 2017;398: 69-75. Abstract
Koelkebeck K, Liedtke C, Kohl W, Alferink J, Kret ME. Attachment style moderates theory of mind abilities in depression. J Affect Disord 2017;213: 156-160. Abstract
Koerdt SN, Gerke V. Annexin A2 is involved in Ca2+-dependent plasma membrane repair in primary human endothelial cells. Biochim Biophys Acta 2017;1864: 1046-1053. Abstract
Kondratov IS, Logvinenko IG, Tolmachova NA, Morev RN, Kliachyna MA, Clausen F, Daniliuc CG, Haufe G. Synthesis and physical chemical properties of 2-amino-4-(trifluoromethoxy)butanoic acid - a CF3O-containing analogue of natural lipophilic amino acids. Org Biomol Chem 2017;15: 672-679. Abstract
Leufken J, Niehues A, Sarin LP, Wessel F, Hippler M, Leidel SA, Fufezan C. pyQms enables universal and accurate quantification of mass spectrometry data. Mol Cell Proteomics 2017;16: 1736-1745. Abstract
Lutz M, Schulze AB, Rebber E, Wiebe S, Zoubi T, Grauer OM, Kessler T, Kerkhoff A, Lenz G, Berdel WE. Progressive Multifocal Leukoencephalopathy after Ibrutinib Therapy for Chronic Lymphocytic Leukemia. Cancer Res Treat 2017;49: 548-552. Abstract
Malecki J, Aileni VK, Ho AYY, Schwarz J, Moen A, Sorensen V, Nilges BS, Jakobsson ME, Leidel SA, Falnes PO. The novel lysine specific methyltransferase METTL21B affects mRNA translation through inducible and dynamic methylation of Lys-165 in human eukaryotic elongation factor 1 alpha (eEF1A). Nucleic Acids Res 2017;45: 4370-4389. Abstract
Martineau M, Guzman RE, Fahlke C, Klingauf J. VGLUT1 functions as a glutamate/proton exchanger with chloride channel activity in hippocampal glutamatergic synapses. Nat Commun 2017;8: 2279. Abstract
Metternich JB, Artiukhin DG, Holland MC, von Bremen-Kuhne M, Neugebauer J, Gilmour R. Photocatalytic E --> Z Isomerization of Polarized Alkenes Inspired by the Visual Cycle: Mechanistic Dichotomy and Origin of Selectivity. J Org Chem 2017;82: 9955-9977. Abstract
Mittal N, Guimaraes JC, Gross T, Schmidt A, Vina-Vilaseca A, Nedialkova DD, Aeschimann F, Leidel SA, Spang A, Zavolan M. The Gcn4 transcription factor reduces protein synthesis capacity and extends yeast lifespan. Nat Commun 2017;8: 457. Abstract
Muttach F, Masing F, Studer A, Rentmeister A. New AdoMet Analogues as Tools for Enzymatic Transfer of Photo-Cross-Linkers and Capturing RNA-Protein Interactions. Chemistry 2017;23: 5988-5993. Abstract
Muttach F, Muthmann N, Reichert D, Anhäuser L, Rentmeister A. A benzylic linker promotes methyltransferase catalyzed norbornene transfer for rapid bioorthogonal tetrazine ligation. Chem. Sci. 2017;8: 7947-7953. Abstract
Muttach F, Muthmann N, Rentmeister A. Chemo-enzymatic modification of eukaryotic mRNA. Org Biomol Chem 2017;15: 278-284. Abstract
Nagel BM, Bechtold M, Rodriguez LG, Bogdan S. Drosophila WASH is required for integrin-mediated cell adhesion, cell motility and lysosomal neutralization. J Cell Sci 2017;130: 344-359. Abstract
Nielsen N, Kondratska K, Ruck T, Hild B, Kovalenko I, Schimmelpfennig S, Welzig J, Sargin S, Lindemann O, Christian S, Meuth SG, Prevarskaya N, Schwab A. TRPC6 channels modulate the response of pancreatic stellate cells to hypoxia. Pflugers Arch 2017;469: 1567-1577. Abstract
Opel N, Redlich R, Grotegerd D, Dohm K, Zaremba D, Meinert S, Burger C, Plumpe L, Alferink J, Heindel W, Kugel H, Zwanzger P, Arolt V, Dannlowski U. Prefrontal brain responsiveness to negative stimuli distinguishes familial risk for major depression from acute disorder. J Psychiatry Neurosci 2017;42: 160198. Abstract
Ortmeyer CP, Haufe G, Schwegmann K, Hermann S, Schafers M, Borgel F, Wunsch B, Wagner S, Hugenberg V. Synthesis and evaluation of a [18F]BODIPY-labeled caspase-inhibitor. Bioorg Med Chem 2017;25: 2167-2176. Abstract
Owlarn S, Klenner F, Schmidt D, Rabert F, Tomasso A, Reuter H, Mulaw MA, Moritz S, Gentile L, Weidinger G, Bartscherer K. Generic wound signals initiate regeneration in missing-tissue contexts. Nat Commun 2017;8: 2282. Abstract
Pedersen SF, Novak I, Alves F, Schwab A, Pardo LA. Alternating pH landscapes shape epithelial cancer initiation and progression: Focus on pancreatic cancer. Bioessays 2017;39Abstract
Peuhu E, Kaukonen R, Lerche M, Saari M, Guzmán C, Rantakari P, De Franceschi N, Wärri A, Georgiadou M, Jacquemet G, Mattila E, Virtakoivu R, Liu Y, Attie Y, Silva K, Betz T, Sundberg J, Salmi M, Deugnier MA, Eliceiri K, Ivaska J. SHARPIN regulates collagen architecture and ductal outgrowth in the developing mouse mammary gland. EMBO J 2017;36: 165-182. Abstract
Rau K, Rentmeister A. Making the Message Clear: Concepts for mRNA Imaging. ACS Cent Sci 2017;3: 701-707. Abstract
Redlich R, Burger C, Dohm K, Grotegerd D, Opel N, Zaremba D, Meinert S, Forster K, Repple J, Schnelle R, Wagenknecht C, Zavorotnyy M, Heindel W, Kugel H, Gerbaulet M, Alferink J, Arolt V, Zwanzger P, Dannlowski U. Effects of electroconvulsive therapy on amygdala function in major depression - a longitudinal functional magnetic resonance imaging study. Psychol Med 2017: 1-11. Abstract
Rey YP, Abradelo DG, Santschi N, Strassert CA, Gilmour R. Quantitative Profiling of the Heavy-Atom Effect in BODIPY Dyes: Correlating Initial Rates, Atomic Numbers, and[super:1]O[sub:2]Quantum Yields: Quantitative Profiling of the Heavy-Atom Effect in BODIPY Dyes: Correlating Initial Rates, Atomic Numbers, and[super:1]O[sub:2]Quantum Yields. Eur. J. Org. Chem. 2017;2017: 2170-2178. Abstract
Rieger S, Grill D, Gerke V, Fallnich C. Quantitative spontaneous Raman scattering spectroscopy in artificial binary lipid membranes: Quantitative Raman spectroscopy in lipid membranes. J Raman Spectrosc 2017;48: 1264-1269. Abstract
Risse B, Berh D, Otto N, Klambt C, Jiang X. FIMTrack: An open source tracking and locomotion analysis software for small animals. PLoS Comput Biol 2017;13: e1005530. Abstract
Risse B, Otto N, Berh D, Jiang X, Kiel M, Klambt C. FIM2c : A Multi-Colour, Multi-Purpose Imaging System to Manipulate and Analyse Animal Behaviour. IEEE Trans Biomed Eng 2017;64: 610-620. Abstract
Rode S, Ohm H, Zipfel J, Rumpf S. The spliceosome-associated protein Mfap1 binds to VCP in Drosophila. PLoS One 2017;12: e0183733. Abstract
Ruland C, Renken H, Kuzmanov I, Fattahi Mehr A, Schwarte K, Cerina M, Herrmann A, Otte D-M, Zimmer A, Schwab N, Meuth SG, Arolt V, Klotz L, Forster I, Scheu S, Alferink J. Chemokine CCL17 is expressed by dendritic cells in the CNS during experimental autoimmune encephalomyelitis and promotes pathogenesis of disease. Brain Behav Immun 2017;66: 382-393. Abstract
Saha T, Rathmann I, Galic M. A Graphical User Interface for Software-assisted Tracking of Protein Concentration in Dynamic Cellular Protrusions. J Vis Exp 2017Abstract
Sarie JC, Thiehoff C, Mudd RJ, Daniliuc CG, Kehr G, Gilmour R. Deconstructing the Catalytic, Vicinal Difluorination of Alkenes: HF-Free Synthesis and Structural Study of p-TolIF2. J Org Chem 2017;82: 11792-11798. Abstract
Sauerwald J, Soneson C, Robinson MD, Luschnig S. Faithful mRNA splicing depends on the Prp19 complex subunit faint sausage and is required for tracheal branching morphogenesis in Drosophila. Development 2017;144: 657-663. Abstract
Schaffrath R, Leidel SA. Wobble uridine modifications-a reason to live, a reason to die?. RNA Biol 2017: 1-14. Abstract
Scheel A, Stevens A. Wavenumber selection in coupled transport equations. J Math Biol 2017;75: 1047-1073. Abstract
Scheidt F, Selter P, Santschi N, Holland MC, Dudenko DV, Daniliuc C, Muck-Lichtenfeld C, Hansen MR, Gilmour R. Emulating Natural Product Conformation by Cooperative, Non-Covalent Fluorine Interactions. Chemistry 2017;23: 6142-6149. Abstract
Scheu S, Ali S, Ruland C, Arolt V, Alferink J. The C-C Chemokines CCL17 and CCL22 and Their Receptor CCR4 in CNS Autoimmunity. Int J Mol Sci 2017;18Abstract
Shah B, Lutter D, Tsytsyura Y, Glyvuk N, Sakakibara A, Klingauf J, Puschel AW. Rap1 GTPases Are Master Regulators of Neural Cell Polarity in the Developing Neocortex. Cereb Cortex 2017;27: 1253-1269. Abstract
Storck H, Hild B, Schimmelpfennig S, Sargin S, Nielsen N, Zaccagnino A, Budde T, Novak I, Kalthoff H, Schwab A. Ion channels in control of pancreatic stellate cell migration. Oncotarget 2017;8: 769-784. Abstract
Straub L, Gonzalez-Abradelo D, Strassert CA. Oxygen-insensitive phosphorescence in water from a Pt-doped supramolecular array. Chem Commun (Camb) 2017;53: 11806-11809. Abstract
Sugden WW, Meissner R, Aegerter-Wilmsen T, Tsaryk R, Leonard EV, Bussmann J, Hamm MJ, Herzog W, Jin Y, Jakobsson L, Denz C, Siekmann AF. Endoglin controls blood vessel diameter through endothelial cell shape changes in response to haemodynamic cues. Nat Cell Biol 2017;19: 653-665. Abstract
Taupitz KF, Dorner W, Mootz HD. Covalent Capturing of Transient SUMO-SIM Interactions Using Unnatural Amino Acid Mutagenesis and Photocrosslinking. Chemistry 2017;23: 5978-5982. Abstract
Thiehoff C, Rey YP, Gilmour R. The Fluorine_Gauche_Effect: A Brief History. Isr. J. Chem. 2017;57: 92-100. Abstract
Thyssen GM, Holtkamp M, Kaulfurst-Soboll H, Wehe CA, Sperling M, von Schaewen A, Karst U. Elemental bioimaging by means of LA-ICP-OES: investigation of the calcium, sodium and potassium distribution in tobacco plant stems and leaf petioles. Metallomics 2017;9: 676-684. Abstract
Trondle I, Westernstroer B, Wistuba J, Terwort N, Schlatt S, Neuhaus N. Irradiation affects germ and somatic cells in prepubertal monkey testis xenografts. Mol Hum Reprod 2017;23: 141-154. Abstract
Ulas T, Pirr S, Fehlhaber B, Bickes MS, Loof TG, Vogl T, Mellinger L, Heinemann AS, Burgmann J, Schoning J, Schreek S, Pfeifer S, Reuner F, Vollger L, Stanulla M, von Kockritz-Blickwede M, Glander S, Barczyk-Kahlert K, von Kaisenberg CS, Friesenhagen J, Fischer-Riepe L, Zenker S, Schultze JL, Roth J, Viemann D. S100-alarmin-induced innate immune programming protects newborn infants from sepsis. Nat Immunol 2017;18: 622-632. Abstract
Vorwerk J, Engwer C, Pursiainen S, Wolters CH. A Mixed Finite Element Method to Solve the EEG Forward Problem. IEEE Trans Med Imaging 2017;36: 930-941. Abstract
Wuerthwein T, Brinkmann M, Hellwig T, Fallnich C. Rapid spectro-polarimetry to probe molecular symmetry in multiplex coherent anti-Stokes Raman scattering. J Chem Phys 2017;147: 194201. Abstract
Wurster KD, Hummel F, Richter J, Giefing M, Hartmann S, Hansmann M-L, Kreher S, Kochert K, Krappmann D, Klapper W, Hummel M, Wenzel S-S, Lenz G, Janz M, Dorken B, Siebert R, Mathas S. Inactivation of the putative ubiquitin-E3 ligase PDLIM2 in classical Hodgkin and anaplastic large cell lymphoma. Leukemia 2017;31: 602-613. Abstract

2016

Absil P-A, Gousenbourger P-Y, Striewski P, Wirth B. Differentiable Piecewise-Bézier Surfaces on Riemannian Manifolds. SIAM J. Imaging Sci. 2016;9: 1788-1828. Abstract
Aiguabella N, Holland MC, Gilmour R. Fluorine-directed 1,2-trans glycosylation of rare sugars. Org Biomol Chem 2016;14: 5534-5538. Abstract
Alferink J, Specht S, Arends H, Schumak B, Schmidt K, Ruland C, Lundt R, Kemter A, Dlugos A, Kuepper JM, Poppensieker K, Findeiss M, Albayram O, Otte D-M, Marazzi J, Gertsch J, Forster I, Maier W, Scheu S, Hoerauf A, Zimmer A. Cannabinoid Receptor 2 Modulates Susceptibility to Experimental Cerebral Malaria through a CCL17-dependent Mechanism. J Biol Chem 2016;291: 19517-19531. Abstract
Ambree O, Bergink V, Grosse L, Alferink J, Drexhage HA, Rothermundt M, Arolt V, Birkenhager TK. S100B Serum Levels Predict Treatment Response in Patients with Melancholic Depression. Int J Neuropsychopharmacol 2016;19: pyv103. Abstract
Ambree O, Klassen I, Forster I, Arolt V, Scheu S, Alferink J. Reduced locomotor activity and exploratory behavior in CC chemokine receptor 4 deficient mice. Behav Brain Res 2016;314: 87-95. Abstract
Bauer J, Dress RJ, Schulze A, Dresing P, Ali S, Deenen R, Alferink J, Scheu S. Cutting Edge: IFN-beta Expression in the Spleen Is Restricted to a Subpopulation of Plasmacytoid Dendritic Cells Exhibiting a Specific Immune Modulatory Transcriptome Signature. J Immunol 2016;196: 4447-4451. Abstract
Begemann I, Galic M. Correlative Light Electron Microscopy: Connecting Synaptic Structure and Function. Front Synaptic Neurosci 2016;8: 28. Abstract
Beutel B, Daniliuc CG, Riemann B, Schafers M, Haufe G. Fluorinated matrix metalloproteinases inhibitors-Phosphonate based potential probes for positron emission tomography. Bioorg Med Chem 2016;24: 902-909. Abstract
Bian A, Jiang X. Statistical Modeling Based Adaptive Parameter Setting for Random Walk Segmentation. Lect Notes Comput Sc 2016;10016: 698-710. Abstract
Bognar MK, Vincendeau M, Erdmann T, Seeholzer T, Grau M, Linnemann JR, Ruland J, Scheel CH, Lenz P, Ott G, Lenz G, Hauck SM, Krappmann D. Oncogenic CARMA1 couples NF-kappaB and beta-catenin signaling in diffuse large B-cell lymphomas. Oncogene 2016;35: 4269-4281. Abstract
Brinkmann K, Winterhoff M, Onel S-F, Schultz J, Faix J, Bogdan S. WHAMY is a novel actin polymerase promoting myoblast fusion, macrophage cell motility and sensory organ development in Drosophila. J Cell Sci 2016;129: 604-620. Abstract
Brinkmann M, Janfruchte S, Hellwig T, Dobner S, Fallnich C. Electronically and rapidly tunable fiber-integrable optical parametric oscillator for nonlinear microscopy. Opt Lett 2016;41: 2193-2196. Abstract
Bruser L, Bogdan S. Molecular Control of Actin Dynamics In Vivo: Insights from Drosophila. Handb Exp Pharmacol 2016Abstract
Burger M, Dirks H, Frerking L. On Optical Flow Models for Variational Motion Estimation. In: G.Peyre, C.Schnörr, J.Caillau, T.Haberkorn, eds., Variational Methods, RICAM Series on Computati 2016;RICAM: 226-252. Abstract
Bzymek R, Horsthemke M, Isfort K, Mohr S, Tjaden K, Muller-Tidow C, Thomann M, Schwerdtle T, Bahler M, Schwab A, Hanley PJ. Real-time two- and three-dimensional imaging of monocyte motility and navigation on planar surfaces and in collagen matrices: roles of Rho. Sci Rep 2016;6: 25016. Abstract
Caorsi V, Lemiere J, Campillo C, Bussonnier M, Manzi J, Betz T, Plastino J, Carvalho K, Sykes C. Cell-sized liposome doublets reveal active tension build-up driven by acto-myosin dynamics. Soft Matter 2016;12: 6223-6231. Abstract
Chernykh AV, Feskov IO, Chernykh AV, Kondratov IS, Tolmachova N, Radchenko DS, Daniliuc CG, Haufe G. Synthesis and Physical-Chemical Properties of cis- and trans-1-Amino-3-fluoro-3-methylcyclobutanecarboxylic Acids. Eur. J. Org. Chem. 2016;2016: 4782-4786. Abstract
Delaunay S, Rapino F, Tharun L, Zhou Z, Heukamp L, Termathe M, Shostak K, Klevernic I, Florin A, Desmecht H, Desmet CJ, Nguyen L, Leidel SA, Willis AE, Buttner R, Chariot A, Close P. Elp3 links tRNA modification to IRES-dependent translation of LEF1 to sustain metastasis in breast cancer. J Exp Med 2016;213: 2503-2523. Abstract
Dobner S, Fallnich C. Dispersive Fourier transformation femtosecond stimulated Raman scattering. Appl. Phys. B 2016;122: 278 (6 pp.). Abstract
Engwer C, Knappitsch M, Surulescu C. A multiscale model for glioma spread including cell-tissue interactions and proliferation. Math Biosci Eng 2016;13: 443-460. Abstract
Erdmann T, Lenz G. Approaching resistance to ibrutinib in diffuse large B-cell lymphoma. Leuk Lymphoma 2016;57: 1254-1255. Abstract
Friese FW, Dreier A-L, Matsnev AV, Daniliuc CG, Thrasher JS, Haufe G. Anti-Selective Aldol Reactions of Pentafluorosulfanylacetic Acid Esters with Aldehydes Mediated by Dicyclohexylchloroborane. Org Lett 2016;18: 1012-1015. Abstract
Gatjen M, Brand F, Grau M, Gerlach K, Kettritz R, Westermann J, Anagnostopoulos I, Lenz P, Lenz G, Hopken UE, Rehm A. Splenic Marginal Zone Granulocytes Acquire an Accentuated Neutrophil B-Cell Helper Phenotype in Chronic Lymphocytic Leukemia. Cancer Res 2016;76: 5253-5265. Abstract
Gerke V. Annexins A2 and A8 in endothelial cell exocytosis and the control of vascular homeostasis. Biol Chem 2016;397: 995-1003. Abstract
Gross CC, Ahmetspahic D, Ruck T, Schulte-Mecklenbeck A, Schwarte K, Jorgens S, Scheu S, Windhagen S, Graefe B, Melzer N, Klotz L, Arolt V, Wiendl H, Meuth SG, Alferink J. Alemtuzumab treatment alters circulating innate immune cells in multiple sclerosis. Neurol Neuroimmunol Neuroinflamm 2016;3: e289. Abstract
Hachmoller O, Buzanich AG, Aichler M, Radtke M, Dietrich D, Schwamborn K, Lutz L, Werner M, Sperling M, Walch A, Karst U. Elemental bioimaging and speciation analysis for the investigation of Wilson's disease using muXRF and XANES. Metallomics 2016;8: 648-653. Abstract
Heeren B, Rumpf M, Schröder P, Wardetzky M, Wirth B. Splines in the Space of Shells. Computer Graphics Forum 2016;35: 111-120. Abstract
Holland MC, Gilmour R, Houk KN. Importance of Intermolecular Hydrogen Bonding for the Stereochemical Control of Allene-Enone (3+2) Annulations Catalyzed by a Bifunctional, Amino Acid Derived Phosphine Catalyst. Angew Chem Int Ed Engl 2016;55: 2022-2027. Abstract
Holstein JM, Anhauser L, Rentmeister A. Modifying the 5'-Cap for Click Reactions of Eukaryotic mRNA and To Tune Translation Efficiency in Living Cells. Angew Chem Int Ed Engl 2016;55: 10899-10903. Abstract
Holstein JM, Rentmeister A. Current covalent modification methods for detecting RNA in fixed and living cells. Methods 2016;98: 18-25. Abstract
Holstein JM, Stummer D, Rentmeister A. Enzymatic Modification of 5'-Capped RNA and Subsequent Labeling by Click Chemistry. Methods Mol Biol 2016;1428: 45-60. Abstract
Inigo S, Durand AN, Ritter A, Le Gall S, Termathe M, Klassen R, Tohge T, De Coninck B, Van Leene J, De Clercq R, Cammue BPA, Fernie AR, Gevaert K, De Jaeger G, Leidel SA, Schaffrath R, Van Lijsebettens M, Pauwels L, Goossens A. Glutaredoxin GRXS17 Associates with the Cytosolic Iron-Sulfur Cluster Assembly Pathway. Plant Physiol 2016;172: 858-873. Abstract
Jakobs P, Schulz P, Ortmann C, Schurmann S, Exner S, Rebollido-Rios R, Dreier R, Seidler DG, Grobe K. Bridging the gap: heparan sulfate and Scube2 assemble Sonic hedgehog release complexes at the surface of producing cells. Sci Rep 2016;6: 26435. Abstract
Juilland M, Gonzalez M, Erdmann T, Banz Y, Jevnikar Z, Hailfinger S, Tzankov A, Grau M, Lenz G, Novak U, Thome M. CARMA1- and MyD88-dependent activation of Jun/ATF-type AP-1 complexes is a hallmark of ABC diffuse large B-cell lymphomas. Blood 2016;127: 1780-1789. Abstract
Kaukonen R, Mai A, Georgiadou M, Saari M, De Franceschi N, Betz T, Sihto H, Ventela S, Elo L, Jokitalo E, Westermarck J, Kellokumpu-Lehtinen P-L, Joensuu H, Grenman R, Ivaska J. Normal stroma suppresses cancer cell proliferation via mechanosensitive regulation of JMJD1a-mediated transcription. Nat Commun 2016;7: 12237. Abstract
Kellermann SJ, Rentmeister A. A Genetically Encodable System for Sequence-Specific Detection of RNAs in Two Colors. Chembiochem 2016;17: 895-899. Abstract
Kopanska KS, Alcheikh Y, Staneva R, Vignjevic D, Betz T, Engler AJ. Tensile Forces Originating from Cancer Spheroids Facilitate Tumor Invasion. PLoS ONE 2016;11: e0156442. Abstract
Kruse K, Hug CB, Hernandez-Rodriguez B, Vaquerizas JM. TADtool: visual parameter identification for TAD-calling algorithms. Bioinformatics 2016;32: 3190-3192. Abstract
Lange J, Lenz G, Burkhardt B. Mature aggressive B-cell lymphoma across age groups - molecular advances and therapeutic implications. Expert Rev Hematol 2016: 1-13. Abstract
Lecanda A, Nilges BS, Sharma P, Nedialkova DD, Schwarz J, Vaquerizas JM, Leidel SA. Dual randomization of oligonucleotides to reduce the bias in ribosome-profiling libraries. Methods 2016;107: 89-97. Abstract
Lenz G. Novel NF-kappaB regulator in ABC DLBCL. Blood 2016;127: 2785-2786. Abstract
Lu J, Wirth B, Yang H. Combining 2D synchrosqueezed wave packet transform with optimization for crystal image analysis. Journal of the Mechanics and Physics of Solids 2016;89: 194-210. Abstract
Mannack LVJC, Eising S, Rentmeister A. Current techniques for visualizing RNA in cells. F1000Res 2016;5: epub. Abstract
Metternich J, Gilmour R. Photocatalytic E → Z Isomerization of Alkenes. Synlett 2016;27: 2541-2552. Abstract
Metternich JB, Gilmour R. One Photocatalyst, n Activation Modes Strategy for Cascade Catalysis: Emulating Coumarin Biosynthesis with (-)-Riboflavin. J Am Chem Soc 2016;138: 1040-1045. Abstract
Molnár I, Holland M, Daniliuc C, Houk K, Gilmour R. Organocatalysis Intermediates as Platforms to Study Noncovalent Interactions: Integrating Fluorine Gauche Effects in Iminium Systems to Facilitate Acyclic Conformational Control. Synlett 2016;27: 1051-1055. Abstract
Molnar IG, Gilmour R. Catalytic Difluorination of Olefins. J Am Chem Soc 2016;138: 5004-5007. Abstract
Molnár IG, Thiehoff C, Holland MC, Gilmour R. Catalytic, Vicinal Difluorination of Olefins: Creating a Hybrid, Chiral Bioisostere of the Trifluoromethyl and Ethyl Groups. ACS Catal. 2016;6: 7167-7173. Abstract
Muttach F, Rentmeister A. A Biocatalytic Cascade for Versatile One-Pot Modification of mRNA Starting from Methionine Analogues. Angew Chem Int Ed Engl 2016;55: 1917-1920. Abstract
Muttach F, Rentmeister A. One-pot modification of 5'-capped RNA based on methionine analogs. Methods 2016;107: 3-9. Abstract
Otten ABC, Theunissen TEJ, Derhaag JG, Lambrichs EH, Boesten IBW, Winandy M, van Montfoort APA, Tarbashevich K, Raz E, Gerards M, Vanoevelen JM, van den Bosch BJC, Muller M, Smeets HJM. Differences in Strength and Timing of the mtDNA Bottleneck between Zebrafish Germline and Non-germline Cells. Cell Rep 2016;16: 622-630. Abstract
Otto N, Risse B, Berh D, Bittern J, Jiang X, Klambt C. Interactions among Drosophila larvae before and during collision. Sci Rep 2016;6: 31564. Abstract
Owlarn S, Bartscherer K. Go ahead, grow a head! A planarian's guide to anterior regeneration. Regeneration (Oxf) 2016;3: 139-155. Abstract
Palei S, Mootz HD. Cyclic Peptides Made by Linking Synthetic and Genetically Encoded Fragments. Chembiochem 2016;17: 378-382. Abstract
Pohlen M, Groth C, Sauer T, Gorlich D, Mesters R, Schliemann C, Lenz G, Muller-Tidow C, Buchner T, Berdel WE, Stelljes M. Outcome of allogeneic stem cell transplantation for AML and myelodysplastic syndrome in elderly patients (60 years). Bone Marrow Transplant 2016;51: 1441-1448. Abstract
Pohlen M, Marx J, Mellmann A, Becker K, Mesters RM, Mikesch J-H, Schliemann C, Lenz G, Muller-Tidow C, Buchner T, Krug U, Stelljes M, Karch H, Peters G, Gerth HU, Gorlich D, Berdel WE. Ciprofloxacin versus colistin prophylaxis during neutropenia in acute myeloid leukemia: two parallel patient cohorts treated in a single center. Haematologica 2016;101: 1208-1215. Abstract
Rajappa R, Gauthier-Kemper A, Boning D, Huve J, Klingauf J. Synaptophysin 1 Clears Synaptobrevin 2 from the Presynaptic Active Zone to Prevent Short-Term Depression. Cell Rep 2016;14: 1369-1381. Abstract
Ramb DC, Lerchen A, Kischkewitz M, Beutel B, Fustero S, Haufe G. Addition of Nucleophiles to Fluorinated Michael Acceptors. Eur. J. Org. Chem. 2016;2016: 1751-1759. Abstract
Rao J, Pfeiffer MJ, Frank S, Adachi K, Piccini I, Quaranta R, Arauzo-Bravo M, Schwarz J, Schade D, Leidel S, Scholer HR, Seebohm G, Greber B. Stepwise Clearance of Repressive Roadblocks Drives Cardiac Induction in Human ESCs. Cell Stem Cell 2016;18: 341-353. Abstract
Rau K, Rentmeister A. CRISPR/Cas9: A New Tool for RNA Imaging in Live Cells. Chembiochem 2016;17: 1682-1684. Abstract
Redlich R, Opel N, Grotegerd D, Dohm K, Zaremba D, Burger C, Munker S, Muhlmann L, Wahl P, Heindel W, Arolt V, Alferink J, Zwanzger P, Zavorotnyy M, Kugel H, Dannlowski U. Prediction of Individual Response to Electroconvulsive Therapy via Machine Learning on Structural Magnetic Resonance Imaging Data. JAMA Psychiatry 2016;73: 557-564. Abstract
Reinhard JR, Kriz A, Galic M, Angliker N, Rajalu M, Vogt KE, Ruegg MA. The calcium sensor Copine-6 regulates spine structural plasticity and learning and memory. Nat Commun 2016;7: 11613. Abstract
Rentmeister A, Kellermann S. Manipulation von RNA mit Designerproteinen. Nachr. Chem. 2016;64: 297-301. Abstract
Rieger S, Fischedick M, Boller K-J, Fallnich C. Suppression of resonance Raman scattering via ground state depletion towards sub-diffraction-limited label-free microscopy. Opt Express 2016;24: 20745-20754. Abstract
Riemke P, Czeh M, Fischer J, Walter C, Ghani S, Zepper M, Agelopoulos K, Lettermann S, Gebhardt ML, Mah N, Weilemann A, Grau M, Groning V, Haferlach T, Lenze D, Delwel R, Prinz M, Andrade-Navarro MA, Lenz G, Dugas M, Muller-Tidow C, Rosenbauer F. Myeloid leukemia with transdifferentiation plasticity developing from T-cell progenitors. Embo J 2016;35: 2399-2416. Abstract
Saha T, Rathmann I, Viplav A, Panzade S, Begemann I, Rasch C, Klingauf J, Matis M, Galic M. Automated analysis of filopodial length and spatially resolved protein concentration via adaptive shape tracking. Mol Biol Cell 2016;27: 3616-3626. Abstract
Santschi N, Thiehoff C, Holland MC, Daniliuc CG, Houk KN, Gilmour R. The Sulfur–Fluorine_Gauche_Effect in Coinage-Metal Complexes: Augmenting Conformational Equilibria by Complexation. Organometallics 2016;35: 3040-3044. Abstract
Sasse S, Klambt C. Repulsive Epithelial Cues Direct Glial Migration along the Nerve. Dev Cell 2016;39: 696-707. Abstract
Shah B, Lutter D, Bochenek ML, Kato K, Tsytsyura Y, Glyvuk N, Sakakibara A, Klingauf J, Adams RH, Puschel AW. C3G/Rapgef1 Is Required in Multipolar Neurons for the Transition to a Bipolar Morphology during Cortical Development. PLoS One 2016;11: e0154174. Abstract
Squarr AJ, Brinkmann K, Chen B, Steinbacher T, Ebnet K, Rosen MK, Bogdan S. Fat2 acts through the WAVE regulatory complex to drive collective cell migration during tissue rotation. J Cell Biol 2016;212: 591-603. Abstract
Turlier H, Fedosov DA, Audoly B, Auth T, Gov NS, Sykes C, Joanny J-F, Gompper G, Betz T. Equilibrium physics breakdown reveals the active nature of red blood cell flickering. Nat Phys 2016;12: 513-519. Abstract
Ulbrich D, Daniliuc CG, Haufe G. Synthesis of alpha,omega-polyfluorinated alpha-amino acid derivatives and delta,delta-difluoronorvaline. Org Biomol Chem 2016;14: 2755-2767. Abstract
Ulbrich D, Daniliuc CG, Haufe G. Halofluorination of N-protected α,β-dehydro-α-amino acid esters—A convenient synthesis of α-fluoro-α-amino acid derivatives. Journal of Fluorine Chemistry 2016;188: 65-75. Abstract
Valentino F, Sens P, Lemiere J, Allard A, Betz T, Campillo C, Sykes C. Fluctuations of a membrane nanotube revealed by high-resolution force measurements. Soft Matter 2016;12: 9429-9435. Abstract
Vogt N, Dai B, Erdmann T, Berdel WE, Lenz G. The molecular pathogenesis of mantle cell lymphoma. Leuk Lymphoma 2016: 1-8. Abstract
Weber F, Brune S, Borgel F, Lange C, Korpis K, Bednarski PJ, Laurini E, Fermeglia M, Pricl S, Schepmann D, Wunsch B. Rigidity versus Flexibility: Is This an Issue in sigma1 Receptor Ligand Affinity and Activity?. J Med Chem 2016;59: 5505-5519. Abstract
Wiese C, Grosse Maestrup E, Galla F, Schepmann D, Hiller A, Fischer S, Ludwig F-A, Deuther-Conrad W, Donat CK, Brust P, Buter L, Karst U, Wunsch B. Comparison of in Silico, Electrochemical, in Vitro and in Vivo Metabolism of a Homologous Series of (Radio)fluorinated σ1 Receptor Ligands Designed for Positron Emission Tomography. ChemMedChem 2016;11: 2445–2458. Abstract
Wirth B. On the Gamma-limit of joint image segmentation and registration functionals based on phase fields. Interfaces Free Bound. 2016;18: 441-477. Abstract

2015

Baird NJ, Leidel SA. Structures to the people!. Elife 2015;4: e09249. Abstract
Barroso A, Landwerth S, Woerdemann M, Alpmann C, Buscher T, Becker M, Studer A, Denz C. Optical assembly of bio-hybrid micro-robots. Biomed Microdevices 2015;17: 26. Abstract
Begemann I, Viplav A, Rasch C, Galic M. Stochastic Micro-Pattern for Automated Correlative Fluorescence - Scanning Electron Microscopy. Sci Rep 2015;5: 17973. Abstract
Behrends M, Wagner S, Kopka K, Schober O, Schafers M, Kumbhar S, Waller M, Haufe G. New matrix metalloproteinase inhibitors based on gamma-fluorinated alpha-aminocarboxylic and alpha-aminohydroxamic acids. Bioorg Med Chem 2015;23: 3809-3818. Abstract
Blanque A, Repetto D, Rohlmann A, Brockhaus J, Duning K, Pavenstadt H, Wolff I, Missler M. Deletion of KIBRA, protein expressed in kidney and brain, increases filopodial-like long dendritic spines in neocortical and hippocampal neurons in vivo and in vitro. Front Neuroanat 2015;9: 13. Abstract
Bocker JK, Friedel K, Matern JCJ, Bachmann A-L, Mootz HD. Generation of a genetically encoded, photoactivatable intein for the controlled production of cyclic peptides. Angew Chem Int Ed Engl 2015;54: 2116-2120. Abstract
Born G, Grayton HM, Langhorst H, Dudanova I, Rohlmann A, Woodward BW, Collier DA, Fernandes C, Missler M. Genetic targeting of NRXN2 in mice unveils role in excitatory cortical synapse function and social behaviors. Front Synaptic Neurosci 2015;7: 3. Abstract
Brinkmann M, Dobner S, Fallnich C. Light source for narrow and broadband coherent Raman scattering microspectroscopy. Opt. Lett. 2015;40: 5447. Abstract
Burger M, Elvetun OL, Schlottbom M. Diffuse interface methods for inverse problems: case study for an elliptic Cauchy problem. Inverse Problems 2015;31: 125002. Abstract
Burger M, Esposito T, Zeppieri CI. Second-Order Edge-Penalization in the Ambrosio--Tortorelli functional. Multiscale Model. Simul. 2015;13: 1354-1389. Abstract
Bussmann J, Raz E. Chemokine-guided cell migration and motility in zebrafish development. Embo J 2015;34: 1309-1318. Abstract
Chernykh AV, Radchenko DS, Chernykh AV, Kondratov IS, Tolmachova NA, Datsenko OP, Kurkunov MA, Zozulya SX, Kheylik YP, Bartels K, Daniliuc CG, Haufe G. Synthesis and Physicochemical Properties of 3-Fluorocyclobutylamines: Synthesis and Properties of 3-Fluorocyclobutylamines. Eur. J. Org. Chem. 2015;2015: 6466-6471. Abstract
Choi IY, Gerlag DM, Herenius MJ, Thurlings RM, Wijbrandts CA, Foell D, Vogl T, Roth J, Tak PP, Holzinger D. MRP8/14 serum levels as a strong predictor of response to biological treatments in patients with rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis 2015;74: 499-505. Abstract
Crevenna AH, Arciniega M, Dupont A, Mizuno N, Kowalska K, Lange OF, Wedlich-Soldner R, Lamb DC. Side-binding proteins modulate actin filament dynamics. Elife 2015;4: epub. Abstract
Frohwein LJ, Hoerr V, Faber C, Schäfers KP. Correction of MRI-induced geometric distortions in whole-body small animal PET-MRI. Med. Phys. 2015;42: 3848-3858. Abstract
Fustero S, Simon-Fuentes A, Barrio P, Haufe G. Olefin metathesis reactions with fluorinated substrates, catalysts, and solvents. Chem Rev 2015;115: 871-930. Abstract
Galic M, Matis M. Polarized trafficking provides spatial cues for planar cell polarization within a tissue. Bioessays 2015;37: 678-686. Abstract
Garate F, Betz T, Pertusa M, Bernal R. Time-resolved neurite mechanics by thermal fluctuation assessments. Phys Biol 2015;12: 066020. Abstract
Gauthier-Kemper A, Kahms M, Klingauf J. Restoring synaptic vesicles during compensatory endocytosis. Essays Biochem 2015;57: 121-134. Abstract
Giese W, Eigel M, Westerheide S, Engwer C, Klipp E. Influence of cell shape, inhomogeneities and diffusion barriers in cell polarization models. Phys Biol 2015;12: 066014. Abstract
Goudarzi M, Mildner K, Babatz F, Riedel D, Klambt C, Zeuschner D, Raz E. Correlative Light and Electron Microscopy of Rare Cell Populations in Zebrafish Embryos Using Laser Marks. Zebrafish 2015;12: 470-473. Abstract
Grosse L, Carvalho LA, Wijkhuijs AJM, Bellingrath S, Ruland T, Ambree O, Alferink J, Ehring T, Drexhage HA, Arolt V. Clinical characteristics of inflammation-associated depression: Monocyte gene expression is age-related in major depressive disorder. Brain Behav Immun 2015;44: 48-56. Abstract
Holland MC, Gilmour R. Deconstructing covalent organocatalysis. Angew Chem Int Ed Engl 2015;54: 3862-3871. Abstract
Holland MC, Meemken F, Baiker A, Gilmour R. Chiral imidazolidinone and proline-derived surface modifiers for the Pt-catalysed asymmetric hydrogenation of activated ketones. Journal of Molecular Catalysis A: Chemical 2015;396: 335-345. Abstract
Holland MC, Metternich JB, Daniliuc C, Schweizer WB, Gilmour R. Aromatic Interactions in Organocatalyst Design: Augmenting Selectivity Reversal in Iminium Ion Activation. Chemistry 2015;21: 10031-10038. Abstract
Holland MC, Metternich JB, Muck-Lichtenfeld C, Gilmour R. Cation-pi interactions in iminium ion activation: correlating quadrupole moment & enantioselectivity. Chem Commun (Camb) 2015;51: 5322-5325. Abstract
Holstein JM, Stummer D, Rentmeister A. Enzymatic modification of 5′-capped RNA with a 4-vinylbenzyl group provides a platform for photoclick and inverse electron-demand Diels–Alder reaction. Chem. Sci. 2015;6: 1362-1369. Abstract
Holstein JM, Stummer D, Rentmeister A. Engineering Giardia lamblia trimethylguanosine synthase (GlaTgs2) to transfer non-natural modifications to the RNA 5'-cap. Protein Eng Des Sel 2015;28: 179-186. Abstract
Ishiuchi T, Enriquez-Gasca R, Mizutani E, Boskovic A, Ziegler-Birling C, Rodriguez-Terrones D, Wakayama T, Vaquerizas JM, Torres-Padilla M-E. Early embryonic-like cells are induced by downregulating replication-dependent chromatin assembly. Nat Struct Mol Biol 2015;22: 662-671. Abstract
Jiang X, Percannella G, Vento M. A Verification-Based Multithreshold Probing Approach to HEp-2 Cell Segmentation. Lect Notes Comput Sc 2015;9257: 266-276. Abstract
Junker A, Kokornaczyk AK, Zweemer AJM, Frehland B, Schepmann D, Yamaguchi J, Itami K, Faust A, Hermann S, Wagner S, Schafers M, Koch M, Weiss C, Heitman LH, Kopka K, Wunsch B. Synthesis, binding affinity and structure-activity relationships of novel, selective and dual targeting CCR2 and CCR5 receptor antagonists. Org Biomol Chem 2015;13: 2407-2422. Abstract
Kaljunen H, Schiefelbein SHH, Stummer D, Kozak S, Meijers R, Christiansen G, Rentmeister A. Structural Elucidation of the Bispecificity of A Domains as a Basis for Activating Non-natural Amino Acids. Angew Chem Int Ed Engl 2015;54: 8833-8836. Abstract
Kemter AM, Scheu S, Huser N, Ruland C, Schumak B, Findeiss M, Cheng Z, Assfalg V, Arolt V, Zimmer A, Alferink J. The cannabinoid receptor 2 is involved in acute rejection of cardiac allografts. Life Sci 2015;138: 29-34. Abstract
Klaver R, Sanchez V, Damm OS, Redmann K, Lahrmann E, Sandhowe-Klaverkamp R, Rohde C, Wistuba J, Ehmcke J, Schlatt S, Gromoll J. Direct but no transgenerational effects of decitabine and vorinostat on male fertility. PLoS One 2015;10: e0117839. Abstract
Knies N, Alankus B, Weilemann A, Tzankov A, Brunner K, Ruff T, Kremer M, Keller UB, Lenz G, Ruland J. Lymphomagenic CARD11/BCL10/MALT1 signaling drives malignant B-cell proliferation via cooperative NF-kappaB and JNK activation. Proc Natl Acad Sci U S A 2015;112: E7230-8. Abstract
Kocur M, Schneider R, Pulm A-K, Bauer J, Kropp S, Gliem M, Ingwersen J, Goebels N, Alferink J, Prozorovski T, Aktas O, Scheu S. IFNbeta secreted by microglia mediates clearance of myelin debris in CNS autoimmunity. Acta Neuropathol Commun 2015;3: 20. Abstract
Kondratov IS, Bugera MY, Tolmachova NA, Posternak GG, Daniliuc CG, Haufe G. Radical Reactions of Alkyl 2-Bromo-2,2-difluoroacetates with Vinyl Ethers: "Omitted" Examples and Application for the Synthesis of 3,3-Difluoro-GABA. J Org Chem 2015;80: 12258-12264. Abstract
Kondratov IS, Tolmachova NA, Dolovanyuk VG, Gerus II, Daniliuc C-G, Haufe G. Synthesis of Trifluoromethyl-Containing Polysubstituted Aromatic Compounds by Diels-Alder Reaction of Ethyl 3-Benz­amido-2-oxo-6-(trifluoromethyl)-2_H_-pyran-5-carboxylate: Trifluoromethyl-Containing Polysubstituted Aromatic Compounds. Eur. J. Org. Chem. 2015;2015: 2482-2491. Abstract
Laguesse S, Creppe C, Nedialkova DD, Prévot PP, Borgs L, Huysseune S, Franco B, Duysens G, Krusy N, Lee G, Thelen N, Thiry M, Close P, Chariot A, Malgrange B, Leidel SA, Godin J D, Nguyen L. A Dynamic Unfolded Protein Response Contributes to the Control of Cortical Neurogenesis. Developmental Cell 2015;35: 553-567. Abstract
Lenz G. Insights into the Molecular Pathogenesis of Activated B-Cell-like Diffuse Large B-Cell Lymphoma and Its Therapeutic Implications. Cancers (Basel) 2015;7: 811-822. Abstract
Limpachayaporn P, Schafers M, Haufe G. Isatin sulfonamides: potent caspases-3 and -7 inhibitors, and promising PET and SPECT radiotracers for apoptosis imaging. Future Med Chem 2015;7: 1173-1196. Abstract
Lindemann O, Strodthoff C, Horstmann M, Nielsen N, Jung F, Schimmelpfennig S, Heitzmann M, Schwab A. TRPC1 regulates fMLP-stimulated migration and chemotaxis of neutrophil granulocytes. Biochim Biophys Acta 2015;1853: 2122-2130. Abstract
Liu Z, Xu Y, Zhang X, Song J, Sorokin L, Bahler M. The motorized RhoGAP myosin IXb (Myo9b) in leukocytes regulates experimental autoimmune encephalomyelitis induction and recovery. J Neuroimmunol 2015;282: 25-32. Abstract
Meißner R, Alpmann C, Barroso A, Denz C. Greifen ohne Berühren, Zelluntersuchungen mit der optischen Pinzette. labor&more 2015: 42-46. Abstract
Metternich JB, Gilmour R. A Bio-Inspired, Catalytic E --> Z Isomerization of Activated Olefins. J Am Chem Soc 2015;137: 11254-11257. Abstract
Meyen D, Tarbashevich K, Banisch TU, Wittwer C, Reichman-Fried M, Maugis B, Grimaldi C, Messerschmidt E-M, Raz E. Dynamic filopodia are required for chemokine-dependent intracellular polarization during guided cell migration in vivo. Elife 2015;4: e05279. Abstract
Nammalwar RC, Heil A, Gerke V. Ezrin interacts with the scaffold protein IQGAP1 and affects its cortical localization. Biochim Biophys Acta 2015;1853: 2086-2094. Abstract
Nedialkova DD, Leidel SA. Optimization of Codon Translation Rates via tRNA Modifications Maintains Proteome Integrity. Cell 2015;161: 1606-1618. Abstract
Neupert C, Schneider R, Klatt O, Reissner C, Repetto D, Biermann B, Niesmann K, Missler M, Heine M. Regulated Dynamic Trafficking of Neurexins Inside and Outside of Synaptic Terminals. J Neurosci 2015;35: 13629-13647. Abstract
Otte E, Schlickriede C, Alpmann C, Denz C. Complex light fields enter a new dimension: holographic modulation of polarization in addition to amplitude and phase. Proc SPIE 2015;9379: 937908 (13 pp.). Abstract
Paksa A, Raz E. Zebrafish germ cells: motility and guided migration. Curr Opin Cell Biol 2015;36: 80-85. Abstract
Palm T, Bolognin S, Meiser J, Nickels S, Trager C, Meilenbrock R-L, Brockhaus J, Schreitmuller M, Missler M, Schwamborn JC. Rapid and robust generation of long-term self-renewing human neural stem cells with the ability to generate mature astroglia. Sci Rep 2015;5: 16321. Abstract
Pfeifer M, Zheng B, Erdmann T, Koeppen H, McCord R, Grau M, Staiger A, Chai A, Sandmann T, Madle H, Dorken B, Chu Y-W, Chen AI, Lebovic D, Salles GA, Czuczman MS, Palanca-Wessels MC, Press OW, Advani R, Morschhauser F, Cheson BD, Lenz P, Ott G, Polson AG, Mundt KE, Lenz G. Anti-CD22 and anti-CD79B antibody drug conjugates are active in different molecular diffuse large B-cell lymphoma subtypes. Leukemia 2015;29: 1578-1586. Abstract
Quick MP, Frohlich R, Schepmann D, Wunsch B. Asymmetric synthesis of 3-substituted tetrahydro-2-benzazepines. Org Biomol Chem 2015;13: 7265-7281. Abstract
Rath AK, Rentmeister A. Genetically encoded tools for RNA imaging in living cells. Curr Opin Biotechnol 2015;31: 42-49. Abstract
Rentmeister A. CRISPR craze conquers the RNA world: precise manipulation of DNA and RNA based on a bacterial defense system. Angew Chem Int Ed Engl 2015;54: 4710-4712. Abstract
Reuter H, Marz M, Vogg MC, Eccles D, Grifol-Boldu L, Wehner D, Owlarn S, Adell T, Weidinger G, Bartscherer K. beta-Catenin-Dependent Control of Positional Information along the AP Body Axis in Planarians Involves a Teashirt Family Member. Cell Rep 2015;10: 253-265. Abstract
Risse B, Berh D, Otto N, Jiang X, Klambt C. Quantifying subtle locomotion phenotypes of Drosophila larvae using internal structures based on FIM images. Comput Biol Med 2015;63: 269-276. Abstract
Sagamanova I, Rodríguez-Escrich C, Molnár IG, Sayalero S, Gilmour R, Pericàs MA. Translating the Enantioselective Michael Reaction to a Continuous Flow Paradigm with an Immobilized, Fluorinated Organocatalyst. ACS Catal. 2015;5: 6241-6248. Abstract
Santschi N, Aiguabella N, Lewe V, Gilmour R. Delineating the Physical Organic Profile of the 6-Fluoro Glycosyl Donor. J Flourine Chem 2015: 96-101.
Santschi N, Gilmour R. A Comparative Analysis of Fluorine-Directed Glycosylation Selectivity: Interrogating C2 [OH → F] Substitution in D-Glucose and D-Galactose. Eur J Org Chem 2015;32: 6983-6987.
Santschi N, Wagner S, Daniliuc C, Hermann S, Schafers M, Gilmour R. Synthesis of 2-[(18) F]Fluoro-2-deoxyisosorbide 5-mononitrate and Assessment of Its in vivo Biodistribution as Determined by Dynamic Positron Emission Tomography (PET). ChemMedChem 2015;10: 1724-1732. Abstract
Schilson SS, Keul P, Shaikh RS, Schafers M, Levkau B, Haufe G. Synthesis of new ligands for targeting the S1P1 receptor. Bioorg Med Chem 2015;23: 1011-1026. Abstract
Schmole A-C, Lundt R, Ternes S, Albayram O, Ulas T, Schultze JL, Bano D, Nicotera P, Alferink J, Zimmer A. Cannabinoid receptor 2 deficiency results in reduced neuroinflammation in an Alzheimer's disease mouse model. Neurobiol Aging 2015;36: 710-719. Abstract
Schuberth C, Wedlich-Soldner R. Building a patchwork - The yeast plasma membrane as model to study lateral domain formation. Biochim Biophys Acta 2015;1853: 767-774. Abstract
Shaikh RS, Keul P, Schäfers M, Levkau B, Haufe G. New fluorinated agonists for targeting the sphingosin-1-phosphate receptor 1 (S1P1). Bioorganic & Medicinal Chemistry Letters 2015;25: 5048-5051. Abstract
Shaikh RS, Schilson SS, Wagner S, Hermann S, Keul P, Levkau B, Schafers M, Haufe G. Synthesis and evaluation of fluorinated fingolimod (FTY720) analogues for sphingosine-1-phosphate receptor molecular imaging by positron emission tomography. J Med Chem 2015;58: 3471-3484. Abstract
Shen Y, Ge W-P, Li Y, Hirano A, Lee H-Y, Rohlmann A, Missler M, Tsien RW, Jan LY, Fu Y-H, Ptacek LJ. Protein mutated in paroxysmal dyskinesia interacts with the active zone protein RIM and suppresses synaptic vesicle exocytosis. Proc Natl Acad Sci U S A 2015;112: 2935-2941. Abstract
Stanganello E, Hagemann AIH, Mattes B, Sinner C, Meyen D, Weber S, Schug A, Raz E, Scholpp S. Filopodia-based Wnt transport during vertebrate tissue patterning. Nat Commun 2015;6: 5846. Abstract
Strunz AK, Zweemer AJM, Weiss C, Schepmann D, Junker A, Heitman LH, Koch M, Wunsch B. Synthesis and biological evaluation of spirocyclic antagonists of CCR2 (chemokine CC receptor subtype 2). Bioorg Med Chem 2015;23: 4034-4049. Abstract
Stummer D, Herrmann C, Rentmeister A. Quantum Chemical Calculations and Experimental Validation of the Photoclick Reaction for Fluorescent Labeling of the 5' cap of Eukaryotic mRNAs. ChemistryOpen 2015;4: 295-301. Abstract
Tarbashevich K, Reichman-Fried M, Grimaldi C, Raz E. Chemokine-Dependent pH Elevation at the Cell Front Sustains Polarity in Directionally Migrating Zebrafish Germ Cells. Curr Biol 2015;25: 1096-1103. Abstract
Tenbrinck D, Jiang X. Image segmentation with arbitrary noise models by solving minimal surface problems. Pattern Recognition 2015;48: 3293-3309. Abstract
Thiehoff C, Holland MC, Daniliuc C, Houk KN, Gilmour R. Can acyclic conformational control be achieved via a sulfur–fluorine gauche effect?. Chem. Sci. 2015;6: 3565-3571. Abstract
Vestweber D. Cadherins in tissue architecture and disease. J Mol Med (Berl) 2015;93: 5-11. Abstract
Waldmann CM, Hermann S, Faust A, Riemann B, Schober O, Schafers M, Haufe G, Kopka K. Novel fluorine-18 labeled 5-(1-pyrrolidinylsulfonyl)-7-azaisatin derivatives as potential PET tracers for in vivo imaging of activated caspases in apoptosis. Bioorg Med Chem 2015;23: 5734-5739. Abstract
Wedeking T, Lochte S, Birkholz O, Wallenstein A, Trahe J, Klingauf J, Piehler J, You C. Spatiotemporally Controlled Reorganization of Signaling Complexes in the Plasma Membrane of Living Cells. Small 2015;11: 5912-5918. Abstract
Weilemann A, Grau M, Erdmann T, Merkel O, Sobhiafshar U, Anagnostopoulos I, Hummel M, Siegert A, Hayford C, Madle H, Wollert-Wulf B, Fichtner I, Dorken B, Dirnhofer S, Mathas S, Janz M, Emre NCT, Rosenwald A, Ott G, Lenz P, Tzankov A, Lenz G. Essential role of IRF4 and MYC signaling for survival of anaplastic large cell lymphoma. Blood 2015;125: 124-132. Abstract
Wu Z, Jiang X, Zheng N, Cheng D. Efficient block-wise temporally consistent contour,extraction in image sequences. Neurocomputing 2015;152: 127-138. Abstract
Wu Z, Jiang X, Zheng N, Liu Y, Cheng D. Exact solution to median surface problem using 3D graph search and application to parameter space exploration. Pattern Recognition 2015;48: 380-390. Abstract
Zobel T, Brinkmann K, Koch N, Schneider K, Seemann E, Fleige A, Qualmann B, Kessels MM, Bogdan S. Cooperative functions of the two F-BAR proteins Cip4 and Nostrin in regulating E-cadherin in epithelial morphogenesis. J Cell Sci 2015;128: 499-515. Abstract

2014

Almuedo-Castillo M, Crespo X, Seebeck F, Bartscherer K, Salo E, Adell T. JNK Controls the Onset of Mitosis in Planarian Stem Cells and Triggers Apoptotic Cell Death Required for Regeneration and Remodeling. PLoS Genet 2014;10: e1004400. Abstract
Arcangeli M-L, Bardin F, Frontera V, Bidaut G, Obrados E, Adams RH, Chabannon C, Aurrand-Lions M. Function of jam-b/jam-C interaction in homing and mobilization of human and mouse hematopoietic stem and progenitor cells. Stem Cells 2014;32: 1043-1054. Abstract
Bechtold M, Schultz J, Bogdan S. FHOD proteins in actin dynamics-a formin' class of its own. Small GTPases 2014;5: 1-6. Abstract
Born G, Breuer D, Wang S, Rohlmann A, Coulon P, Vakili P, Reissner C, Kiefer F, Heine M, Pape H-C, Missler M. Modulation of synaptic function through the alpha-neurexin-specific ligand neurexophilin-1. Proc Natl Acad Sci U S A 2014;111: E1274-83. Abstract
Bourgeois C, Werfel E, Galla F, Lehmkuhl K, Torres-Gomez H, Schepmann D, Kogel B, Christoph T, Strassburger W, Englberger W, Soeberdt M, Huwel S, Galla H-J, Wunsch B. Synthesis and pharmacological evaluation of 5-pyrrolidinylquinoxalines as a novel class of peripherally restricted kappa-opioid receptor agonists. J Med Chem 2014;57: 6845-6860. Abstract
Brust P, Deuther-Conrad W, Lehmkuhl K, Jia H, Wunsch B. Molecular imaging of sigma1 receptors in vivo: current status and perspectives. Curr Med Chem 2014;21: 35-69. Abstract
Chen B, Brinkmann K, Chen Z, Pak CW, Liao Y, Shi S, Henry L, Grishin NV, Bogdan S, Rosen MK. The WAVE regulatory complex links diverse receptors to the actin cytoskeleton. Cell 2014;156: 195-207. Abstract
Chen XJ, Squarr AJ, Stephan R, Chen B, Higgins TE, Barry DJ, Martin MC, Rosen MK, Bogdan S, Way M. Ena/VASP Proteins Cooperate with the WAVE Complex to Regulate the Actin Cytoskeleton. Dev Cell 2014;30: 569-584. Abstract
Dobner S, Fallnich C. Hyperspectral imaging with in-line interferometric femtosecond stimulated Raman scattering spectroscopy. J Chem Phys 2014;140: 084201. Abstract
Dominguez-Escobar J, Wolf D, Fritz G, Hofler C, Wedlich-Soldner R, Mascher T. Subcellular localization, interactions and dynamics of the phage-shock protein-like Lia response in Bacillus subtilis. Mol Microbiol 2014;92: 716-732. Abstract
Drucker P, Pejic M, Grill D, Galla H-J, Gerke V. Cooperative binding of annexin A2 to cholesterol- and phosphatidylinositol-4,5-bisphosphate-containing bilayers. Biophys J 2014;107: 2070-2081. Abstract
Duerr GD, Heinemann JC, Suchan G, Kolobara E, Wenzel D, Geisen C, Matthey M, Passe-Tietjen K, Mahmud W, Ghanem A, Tiemann K, Alferink J, Burgdorf S, Buchalla R, Zimmer A, Lutz B, Welz A, Fleischmann BK, Dewald O. The endocannabinoid-CB2 receptor axis protects the ischemic heart at the early stage of cardiomyopathy. Basic Res Cardiol 2014;109: 425. Abstract
Engwer C, Westerheide S. Heterogeneous Coupling for Implicitly Described Domains. In: Erhel J., Gander M. (eds) Proceedings of the Domain Decomposition 21 2014;Springer, Cham: 809-817. Abstract
Galic M, Begemann I, Viplav A, Matis M. Force-control at cellular membranes. Bioarchitecture 2014;4: 164-168. Abstract
Galic M, Tsai F-C, Collins SR, Matis M, Bandara S, Meyer T. Dynamic recruitment of the curvature-sensitive protein ArhGAP44 to nanoscale membrane deformations limits exploratory filopodia initiation in neurons. Elife 2014;3: e03116. Abstract
Gawaskar S, Schepmann D, Bonifazi A, Wunsch B. Synthesis, GluN2B affinity and selectivity of benzo[7]annulen-7-amines. Bioorg Med Chem 2014;22: 6638-6646. Abstract
Gerling UIM, Salwiczek M, Cadicamo CD, Erdbrink H, Czekelius C, Grage SL, Wadhwani P, Ulrich AS, Behrends M, Haufe G, Koksch B. Fluorinated amino acids in amyloid formation: a symphony of size, hydrophobicity and α-helix propensity. Chem Sci 2014: 819-830. Abstract
Globisch T, Steiner N, Fulle L, Lukacs-Kornek V, Degrandi D, Dresing P, Alferink J, Lang R, Pfeffer K, Beyer M, Weighardt H, Kurts C, Ulas T, Schultze JL, Forster I. Cytokine-dependent regulation of dendritic cell differentiation in the splenic microenvironment. Eur J Immunol 2014;44: 500-510. Abstract
Gross-Thebing T, Paksa A, Raz E. Simultaneous high-resolution detection of multiple transcripts combined with localization of proteins in whole-mount embryos. BMC Biol 2014;12: 55. Abstract
Hakobyan D, Heuer A. Key molecular requirements for raft formation in lipid/cholesterol membranes. PLoS One 2014;9: e87369. Abstract
Hartwig J, Tarbashevich K, Seggewiss J, Stehling M, Bandemer J, Grimaldi C, Paksa A, Gross-Thebing T, Meyen D, Raz E. Temporal control over the initiation of cell motility by a regulator of G-protein signaling. Proc Natl Acad Sci U S A 2014;111: 11389-11394. Abstract
Hasebein P, Frehland B, Lehmkuhl K, Frohlich R, Schepmann D, Wunsch B. Synthesis and pharmacological evaluation of like- and unlike-configured tetrahydro-2-benzazepines with the alpha-substituted benzyl moiety in the 5-position. Org Biomol Chem 2014;12: 5407-5426. Abstract
Hasebein P, Frehland B, Schepmann D, Wunsch B. Synthesis, sigma receptor affinity, and pharmacological evaluation of 5-phenylsulfanyl- and 5-benzyl-substituted tetrahydro-2-benzazepines. ChemMedChem 2014;9: 1697-1703. Abstract
Himpe C, Ohlberger M. Cross-Gramian-Based Combined State and Parameter Reduction for Large-Scale Control Systems. Mathematical Problems in Engineering 2014;2014: 1-13. Abstract
Himpe C, Ohlberger M. Model reduction for complex hyperbolic networks. ECC 14 2014: 2739-2743.
Hofling S, Scharnert J, Cromme C, Bertrand J, Pap T, Schmidt MA, Ruter C. Manipulation of pro-inflammatory cytokine production by the bacterial cell-penetrating effector protein YopM is independent of its interaction with host cell kinases RSK1 and PRK2. Virulence 2014;5: 761-771. Abstract