CURRICULUM VITAE

  • seit 04/2015
  • seit 09/2014
    • Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Psychologie in Bildung und Erziehung am Lehrstuhl „Sozialpsychologische Grundlagen von Erziehung und Unterricht“, Prof. Dr. Regina Jucks, WWU Münster
  • 10/2008 - 09/2011
    • Psychologie-Studium an der Bergischen Universität Wuppertal - Abschluss Bachelor of Science Psychologie
  • 10/2011 - 07/2014
    • Psychologie-Studium an der Westfälische Wilhelms-Universität Münster - Abschluss Master of Science Psychologie

 

STUDENTISCHE HILFSKRAFTTÄTIGKEITEN

  • 05/2012 – 08/2014
    • Studentische Hilfskraft am Institut für Psychologie in Bildung und Erziehung der Westfälischen Wilhelms-Universität (AE Sozialpsychologische Grundlagen von Erziehung und Unterricht)
  • 10/2012 – 03/2013
    • Tutorin am Institut für Psychologie der Westfälischen Wilhelms-Universität (AE Statistik und Methoden)
  • 01/2010 – 06/2011
    • Studentische Hilfskraft in der sozialpsychologischen Abteilung der Bergischen Universität Wuppertal

 

FORSCHUNGS- UND ARBEITSSCHWERPUNKTE

  •  Vertrauen in Experten
  • Expterten-Laien-Kommunikation online
  • Wissenschaftskommunikation
  • online Health

PUBLIKATIONEN UND VORTRÄGE

2017

Zimmermann M.,  & Jucks R. (in press). "Trust me here....Trust me there!" How experts´ use of medical technical jargon in different types of online health forums affects perceived information credibility: A randomized experiment with laypersons.  Journal of  Medical Internet Research,  doi:  http://dx.doi.org/10.2196/jmir.834

2016

Jucks, R., Linnemann, G. A., Thon, F. M. & Zimmermann, M. (2016). Trust the words: Insights into the role of language in trust building in a digitalized world. In B. Blöbaum (Eds.) Trust and Communication in a Digitalized World. Models and Concepts of Trust Research. (225-237). Springer: Berlin.


Kongressbeiträge

2017

Zimmermann M. & Jucks R. (2017, August). Trust them here? Trust them there? Impact of forum type on evaluation of information redibility.
Presentation held at the 17th Biennial EARLI Conference, Tampere, Finnland.

Zimmermann, M., Riehemann, J. & Jucks, R. (2017, September). Relevant or Irrelevant on YouTube? On the Role of Sidebars and Language Styles on Credibility Judgements. Poster at the 10th Conference of the Media Psychology Division, Landau.

2016

Zimmermann, M. & Jucks, R. (2016, June). Technical language use might not be appropriate! An experimental study on the use of technical language in different online health forums and its effects on trust and credibility. Paper presentation to be held at the 15th Conference ICLASP, Bangkok, Thailand.

Zimmermann, M. & Jucks, R. (2016, July). When using technical language is inappropriate: Insights from online health advice. Paper presentation to be held at the 26th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Kassel, Germany.

Zimmermann, M. & Jucks, R. (2016, September). Hier hätte er das besser nicht so formuliert! Angemessenheit von Fachsprachgebrauch in der Online-Gesundheitskommunikation und Effekte auf die Personenwahrnehmung. Vortrag für den 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Deutschland.

2015

Mayweg-Paus, E., Zimmermann, M., Thiebach, M. & Jucks, R. (2015). Discourse = Interactive? How to support interactive learning activities in online discourse. Presentation to be held at the 16th Biennial Conference Earli, Cyprus, Greece.

Muck, C., Schiller, E.-M., Zimmermann, M., Kärtner, J. (2015). Prävention sexualisierter Gewalt im Jugendalter: Kurzfristige Effekte einer universellen Präventionsmaßnahme. Poster to be presented at the 22th Conference EPSY, Frankfurt am Main, Germany.

Muck, C., Zimmermann, M., Schiller, E.-M., Kärtner, J. (2015). Evidenz-basierte Prävention sexualisierter Gewalt bei Jugendlichen - Möglichkeit einer schulischen Präventionsmaßnahme. Presentation to be held at the 15th Conference PAEPS, Kassel, Germany.

WEITERES

Lehrveranstaltungen an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster

  • Seminar Aggression und Gewalt im schulischen Kontext (SoSe 2015)
  • Begleitveranstaltung zum Praxissemester (SoSe 2016, WiSe 2014/15)