Dipl.-Psych. Paul Hinnersmann
© IPBE
Dipl.-Psych. Paul Hinnersmann
Research Assistant
Research Group - Prof. Dutke
Psychology of Learning in Education and Instruction
Room P/19
Tel: + 49 (0) 251 83-341 65
Fax: + 49 (0) 251 83-343 03
paul.hinnersmann@uni-muenster.de
Consultation hours: by appointment
  • Curriculum Vitae

    Education

    • 2004 - Abitur
    • 2011 - Diploma in psychology (Diplom-Psychologe), Westfälische Wilhelms-Universität Münster
      • Diploma thesis: „Räumliche und soziale Relationsstrukturen in narrativen Texten: der Diagnostizitätseffekt bei der mentalen Modellbildung unter verschiedenen Lesezielen“
    • since 2013 - Doctoral studies in psychology (Westfälische Wilhelms-Universität Münster)
    • 2017 - Psychological Psychotherapist

    Positions

    • since 2012 - Research assistant, work unit Prof. Dutke, Institute for Psychology in Education and Instruction (IPBE)
    • 2011-2012 - Intern as part of the training as a psychological psychotherapist on a detoxification facility, LWL-Klinik Münster

  • Teaching Experience

    Seminars

    • “Motivation in educational settings” (Winter term 2016/2017 – Master’s program; Summer term 2014, winter term 2013/2014, summer term 2013, winter term 2012/2013 – Bachelor’s program)
    • “Educational research methods” (Summer term 2017, summer term 2016, winter term 2015/2016, summer term 2015, winter term 2014/2015 – Master’s program)
    • “Projektseminar ‘Praxissemester’ in den Bildungswissenschaften – Schwerpunkt: Motivation“ (Winter term 2016/2017 – Master‘s program

  • Research

    Research Interests

    • Diagnostic competencies of teachers in the field of motivation
    • Text comprehension
  • Publications

    Academic Articles

    • Hinnersmann, P., Görich, K. & Dutke, S. (accepted). Kennen Lehrkräfte die Beweggründe ihrer Schüler(innen) für schulisches Engagement? Zwischen merkmal- und stereotyporientierten Urteilen [Do teachers know their students’ reasons for engagement in school? Between individualized and stereotype-based judgments]. Psychologie in Erziehung und Unterricht.
    • Dutke, S. & Hinnersmann, P. (2015). Warum arbeiten Schüler/innen für die Schule? Und was wissen ihre Lehrer/innen darüber? [Why students work for school—And what teachers know about their students' motivation]. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 62,161-173. DOI: 10.2378/peu2015.art13d

    Conference Papers   

    • Hinnersmann, P., Görich, K., & Dutke, S. (2016). Schülermotivation im Urteil ihrer Lehrkräfte: Zwischen Merkmals- und Stereotyporientierung Vortrag gehalten auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 18.–22. September 2016 in Leipzig.
    • Hinnersmann, P. & Dutke, S. (2014). Wissen Lehrkräfte warum ihre Schüler(innen) lernen? Zu motivationsdiagnostischen Kompetenzen von Lehrer(innen). Poster, 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 21.-25.9.2014 in Bochum.
    • Dutke, S. & Hinnersmann, P. (2014). Why students work for school - and what teachers know about their students’ motivation. Paper presented at the 28th International Congress of Applied Psychology, 8-13 July in Paris, France.