© IPBE
Dr. Timo Berse
Research Assistant
Research Group - Prof. Dutke
Psychology of Learning in Education and Instruction
Room P/22
Tel: + 49 (0) 251 83-343 04
Fax: + 49 (0) 251 83-343 03
timo.berse@uni-muenster.de
Consultation hours: by appointment
  • Curriculum Vitae

    Current Position

    • Since 2015 - Postdoctoral Researcher (Wissenschaftlicher Mitarbeiter), University of Münster, Institute for Psychology in Education and Instruction, Work Unit Prof. Dr. Dutke
    • Since 2014 - Psychotherapist (Psychologischer Psychotherapeut), Psychological and Psychotherapeutic Ambulance Hamm

    Education

    • 2008-2015 - PhD in Psychology (Dr. rer. nat.), University of Münster, Institute for Psychology in Education and Instruction, Work Unit Prof. Dr. Dutke
    • 2008-2014 - Cognitive Behavioral Therapist (Psychologischer Psychotherapeut, Verhaltenstherapie), IPP Münster
    • 2003-2008 - Diploma in Psychology, University of Münster
    • 2002-2003 - Studies in Communication Science, Politics, Psychology, University of Münster
    • 1992-2001 - Abitur, Städtisches Gymnasium Haltern

    Experience

    • 2008-2015 - Research Assistant (Wissenschaftliche Hilfskraft / Wissenschaftlicher Mitarbeiter), University of Münster, Institute for Psychology in Education and Instruction, Work Unit Prof. Dr. Dutke
    • 2008-2014 - Psychotherapist-in-training (Psychotherapeut in Ausbildung) , Psychotherapy Clinic of the University of Münster
    • 2012-2013 - Psychotherapist-in-training (Psychotherapeut in Ausbildung), St.-Vinzenz Hospital Rhede

  • Teaching Experience

    • 2016 - Workshop on Clinical Psychology for Psychology Teachers, Berufsverband Deutscher Psychologinnen und Psychologen (BDP)
    • 2014-2015 - Workshop on Test Anxiety for Students, KSHG Münster
    • 2012-2017 - Seminar: Understanding research on learning and memory (Forschung zu Lernen und Gedächtnis verstehen), University of Münster
    • 2010, 2011 - Seminar: Communication Skills (Gesprächsführung), University of Münster
  • Research

    Research Interests

    • Physical activity and cognition
    • Mediators and moderators of physical exercise effects on executive functions
    • Neurobiology of personality and executive functions
  • Publications

    Articles in peer-reviewed journals

    • Barenberg, J., Berse, T., & Dutke, S. (2015). Ergometer cycling enhances executive control in task switching. Journal of Cognitive Psychology, 27, 692-703.
    • Berse, T., Rolfes, K., Barenberg, J., Dutke, S., Kuhlenbäumer, G., Völker, K., Winter, B., Wittig, M., & Knecht, S. (2015). Acute physical exercise improves shifting in adolescents at school: Evidence for a dopaminergic contribution. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 9, 196.
    • Berse, T., Barenberg, J., Urban, V., & Dutke, S. (2014). Agentic extraversion moderates the effect of physical exercise on executive shifting performance. Journal of Research in Personality, 52, 37-41.
    • Pfleiderer, B., Berse, T., Stroux, D., Ewert, A., Konrad, C., & Gerlach, A. L. (2014). Internal focus of attention in anxiety-sensitive females up-regulates amygdale activity: An fMRI study. Journal of Neural Transmission, 121, 1417-1428.
    • Dutke, S., Jaitner, T., Berse, T., & Barenberg, J. (2014). Acute physical exercise affected processing efficiency in an auditory attention task more than processing effectiveness. Journal of Sport and Exercise Psychology, 36, 69-79.
    • Barenberg, J., Berse, T. & Dutke, S. (2011). Executive functions in learning processes. Do they benefit from physical activity? Educational Research Review, 6, 208-222.

    Doctoral Dissertation

    • Berse, T. (2015). Untersuchungen zur Förderbarkeit von Shifting-Leistungen durch akute physische Aktivität. Dissertation, Westfälische Wilhelms-Universität Münster.

    Chapters in edited books

    • Berse, T. (2016). Krank vor Sorgen - Ein Workshop zur klinischen Psychologie für Psychologielehrer/innen. In M. Krämer, S. Preiser, & K. Brusdeylins (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation XI (S. 263–270). Aachen: Shaker.
    • Berse, T., Rolfes, K., Barenberg, J., Dutke, S., Kuhlenbäumer, G., Völker, K., Winter, B., Wittig, M, & Knecht, S. (2016). Acute physical exercise improves shifting in adolescents at school: evidence for a dopaminergic contribution. In G. B. Bissonette & M. R. Roesch, (Eds.), Neural circuitry of behavioral flexibility: Dopamine and related systems (pp. 15-23). Lausanne, Zwitserland: Frontiers Research Topic Ebook.
    • Berse, T. & Dutke, S. (2012). Psychologisch-empirische Masterarbeiten in Lehramtsstudiengängen: Mission Impossible? In M. Krämer, S. Dutke & J. Barenberg (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation IX (S. 269-276). Aachen: Shaker.

    Published abstracts

    • Barenberg, J., Berse, T., Henrion, N., Knecht, S., Uhlenbrock, K., Völker, K. & Dutke, S. (2012). Auswirkungen kurzer, intensiver physischer Aktivität auf die exekutive Funktion Shifting. In R. Riemann (Hrsg.), 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 23.-27. September 2012, Universität Bielefeld (S. 47). Lengerich: Pabst Science Publishers.
    • Berse, T., Barenberg, J., Urban, V. & Dutke, S. (2012). Physische Aktivität fördert die Shifting-Leistung: Zur Rolle agentischer Extraversion. In R. Riemann (Hrsg.), 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 23.-27. September 2012, Universität Bielefeld (S. 46). Lengerich: Pabst Science Publishers.
    • Uhlenbrock, K. & Berse, T. (2011). Physical-exercise-intermezzi for improved learning at school. In J. Özyurt, A. Anschütz, S. Bernholt & J. Lenk (Hrsg.), Interdisciplinary Perspectives on Cognition, Education, and the Brain. Hanse Studies (Vol. 7, pp. 135-138). Oldenburg (Germany): BIS-Verlag.
    • Barenberg, J., Hilboll, D., Berse, T. & Dutke, S. (2011). Die Auswirkungen physischer Aktivität auf die exekutiven Funktionen Updating und Inhibition. In K. Bittrich, J. Blankenberger & J. Lukas (Hrsg.), 53. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, 13. bis 16. März 2011, Halle (S. 14). Lengerich: Pabst Science Publishers.
    • Barenberg, J., Berse, T., Hilboll, D. & Dutke, S. (2010). Physical exercise: An instrument to improve executive functions in educational settings? Frontiers in Neuroscience Conference Abstract: EARLI SIG22 - Neuroscience and Education. http://www.frontiersin.org/Community/AbstractDetails.aspx?ABS_DOI=10.3389/conf.fnins.2010.11.00033
    • Berse, T., Barenberg, J. & Dutke, S. (2010). Individual differences in agentic extraversion: Do they moderate executive functioning through the mesocorticolimbic dopamine system? Frontiers in Neuroscience Conference Abstract: EARLI SIG22 - Neuroscience and Education. http://www.frontiersin.org/Community/AbstractDetails.aspx?ABS_DOI=10.3389/conf.fnins.2010.11.00035

    Contributions to conferences

    • Berse, T. (2016): Krank vor Sorgen – Ein Workshop zur klinischen Psychologie für Psychologielehrer /innen. Weiterbildungsworkshop auf der 11. Fachtagung Psychologiedidaktik und Evaluation, 6.-7. Mai 2016 in Berlin.
    • Berse, T., Barenberg, J. & Dutke, S. (2016). Aktiv, flexibel und glücklich - Eine neue Sichtweise auf die exekutive Funktion Shifting. Vortrag gehalten auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 18.–22. September 2016 in Leipzig.
    • Berse, T., Barenberg, J., Dutke, S., Völker, K. & Knecht, S. (2014). Kurze, intensive physische Aktivität steigert die Shifting-Leistung von Jugendlichen. Poster, 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 21.-25.9.2014 in Bochum.
    • Barenberg, J., Berse, T., Henrion, N. & Dutke, S. (2014). Ergometer cycling enhances executive control in task switching. Poster, 3rd Biennial EARLI SIG 22 Conference on Neuroscience & Education, 12-14 June, 2014 in Göttingen, Germany.
    • Berse, T., Barenberg, J., Dutke, S., Völker, K. & Knecht, S. (2014). Acute intense physical exercise fosters shifting performance in adolescents. Poster, 3rd Biennial EARLI SIG 22 Conference on Neuroscience & Education, 12-14 June, 2014 in Göttingen, Germany.
    • Barenberg, J., Berse, T., Henrion, N., Knecht, S., Uhlenbrock, K., Völker, K. & Dutke, S. (2012). Auswirkungen kurzer, intensiver physischer Aktivität auf die exekutive Funktion Shifting. Vortrag, gehalten auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 23.-27. September 2012 in Bielefeld.
    • Berse, T., Barenberg, J., Urban, V. & Dutke, S. (2012). Physische Aktivität fördert die Shifting-Leistung: Zur Rolle agentischer Extraversion. Vortrag, gehalten auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 23.-27. September 2012 in Bielefeld.
    • Barenberg, J., Berse, T., Henrion, N., Knecht, S., Uhlenbrock, K., Völker, K. & Dutke, S. (2012). The impact of short-term physical activity on the executive function shifting. Poster presented at the 2nd Meeting of the EARLI Special Interest Group (SIG) 22 "Neuroscience and Education", May 24-26, 2012 in London.
    • Berse, T., Uhlenbrock, K., Völker, K., Dutke, S. & Knecht, S. (2012). Physical exercise intermezzi for improved associative learning. Poster presented at the 2nd Meeting of the EARLI Special Interest Group (SIG) 22 "Neuroscience and Education", May 24-26, 2012 in London.
    • Berse, T. & Dutke, S. (2012). Psychologisch-empirische Masterarbeiten in Lehramtsstudiengängen: Mission Impossible? Vortrag, gehalten auf der 9. Fachtagung Psychologiedidaktik und Evaluation, 18.-19. Mai 2012 in Münster.
    • Uhlenbrock, K., Berse, T., Völker, K., Dutke, S. & Knecht, S. (2012). Die Auswirkungen von einer intensiven sportlichen Belastung auf die Aufmerksamkeit von 14- bis 16-jährigen Schülerinnen und Schülern. Vortrag, gehalten auf dem 9. gemeinsamen Symposium der dvs-Sektionen Biomechanik, Sportmotorik und Trainingswissenschaft, 21.-23. März 2012 in Münster.
    • Uhlenbrock, K., Berse, T., Fromme, A., Thorwesten, L., Dutke, S., Knecht, S. & Völker, K. (2011). Der Beitrag von intensiven Bewegungsintermezzi für die Lern- und Aufmerksamkeitsleistung von 14- bis 16-jährigen Schülerinnen und Schülern. Poster, präsentiert auf dem 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Sportmedizin und Prävention, 6.-8. Oktober 2011 in Frankfurt.
    • Barenberg, J., Hilboll, D., Berse, T. & Dutke, S. (2011). The impact of physical activity on the executive functions inhibition and updating. Paper presented at the 17th Meeting of the European Society for Cognitive Psychology, 29th September - 2nd October 2011 in Donostia - San Sebastian.
    • Berse, T., Dutke, S., Uhlenbrock, K., Völker, K. & Knecht, S. (2011). Physical-exercise-intermezzi for improved learning. Paper presented at the 17th Meeting of the European Society for Cognitive Psychology, 29th September - 2nd October 2011 in Donostia - San Sebastian.
    • Barenberg, J., Hilboll, D., Berse, T. & Dutke, S. (2011). Die Auswirkungen physischer Aktivität auf die exekutiven Funktionen Updating und Inhibition. Vortrag, gehalten auf der 53. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, 13.-16.3.2011 in Halle.
    • Uhlenbrock, K. & Berse, T. (2011). Physical-exercise-intermezzi for improved learning at school. Paper presented at the Interdisciplinary Workshop on Cognitive Neuroscience, Educational Research, and Cognitive Modelling, 9.-12.3.2011, Hanse-Wissenschaftskolleg Delmenhorst.
    • Barenberg, J., Berse, T., Hilboll, D. & Dutke, S. (2010). Physical exercise: An instrument to improve executive functions on educational settings? Poster presented at the Meeting of the Special Interest Group (SIG) 22 "Neuroscience and Education", June 3-5, 2010 in Zurich.
    • Berse, T., Barenberg, J. & Dutke, S. (2010). Individual differences in agentic extraversion: Do they moderate executive functioning through the mesocorticolimbic dopamine system? Poster presented at the Meeting of the Special Interest Group (SIG) 22 "Neuroscience and Education", June 3-5, 2010 in Zurich.
    • Hägler, K., Barenberg, J., Berse, T., Dutke, S., Hunter, Z., Reinholz, J., Uhlenbrock, K., Völker, K., Winter, B. & Knecht, S. (2009). Kurze, intensive Bewegungsintermezzi zur Verbesserung der Aufmerksamkeit, des Lernens und des Gedächtnisses: Eine Studie an Jugendlichen. Vortrag, gehalten auf dem 1. MAAS Symposium, 5. - 6. Juni 2009 in Münster.
    • Barenberg, J., Berse, T. & Dutke, S. (2009). Profitieren zentral-exekutive Prozesse von physischer Aktivität? Vortrag, gehalten auf der 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 7.-9. September in Saarbrücken.
    • Hägler, K., Barenberg, J., Berse, T., Dutke, S., Hunter, Z., Reinholz, J., Uhlenbrock, K., Völker, K., Winter, B. & Knecht, S. (2009). Kurze, intensive Bewegungsintermezzi zur Verbesserung des Lernens: Eine Studie an Jugendlichen. Poster, päsentiert auf der 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 7.-9. September in Saarbrücken.