Dr. Demian Scherer
Dr. Demian Scherer
Research Assistant
Research Group - Prof. Dutke
Psychology of Learning in Education and Instruction
Room P/19
T: + 49 (0) 251 83-341 65
F: + 49 (0) 251 83-343 03
demian.scherer@uni-muenster.de
Consultation hours: by appointment
  • Curriculum Vitae

    Education

    • since 2014 - Promotion in Psychology (International Research Training Group (IRTG) “Adaptive Minds”; Cognitive Psychology and Methods, Saarland University, Saarbrücken)
    • 2015 - Master of Science Psychology, Saarland University, Saarbrücken
      • Specialization: Cognitive Psychology, Social Psychology and Clinical Psychology
      • Master's thesis: „Semantisches Priming in der perzeptuellen Identifikationsaufgabe. Eine Vorstudie zur Messung der parallelen Aktivierung von Prime und Target”
    • 2012 - Bachelor of Science Psychology, Saarland University, Saarbrücken
      • Bachelor's thesis: „Auf den ersten Blick: Familiaritäts- und rekollektionsbasiertes Wiedererkennen von Gesichtern in den ersten beiden Fixationen”
    • 2007-2009 - Student of mathematics and theology at Saarland University, Saarbrücken

    Experience

    • since 2017: Research Assistant at the  Institute for Psychology in Education and Instruction (Psychology of Learning and Cognition, Prof. Dr. S. Dutke)
    • 04/2014 - 03/2017 Research Assistant, Cognitive Psychology and Methods, Saarland University, Saarbrücken
    • 08/2016 - 10/2016 Research Abroad at the Chinese Academy of Sciences, Beijing
    • 04/2013 - 04/2014 - Scholarship holder in the International Research Training Group (IRTG), Saarland University, Saarbrücken
    • 2010-2013 - Student research assistant (General Psychology and Methodology, Saarland University, Saarbrücken)

     

  • Teaching Experience

    • SS 2016 - Seminar: “Social psychology: Inter- and intrapersonal aspects: Seminal social psychological experiments“ (Social Psychology, Saarland University)
    • WS 2015/2016 - Seminar: “Media psychology and social psychology for media computer science students“ (Social Psychology, Saarland University)
    • WS 2014/2015 - Tutor for “Multivariate Statistics“ (Cognitive Psychology and Methods, Saarland University)
    • SS 2011 – Tutor for “Quantitative Methods II” (Cognitive Psychology and Methods, Saarland University)
    • WS 2010/2011 - Tutor for “Quantitative Methods I” (Cognitive Psychology and Methods, Saarland University)

     

  • Research

    Research Interests

    • Memory
    • Motivation
    • Semantic priming and evaluative priming
  • Publications

    Articles in Peer-Reviewed Journals

    • Beege, M., Scherer, D., & Weiß, E. (2023). Improving e-learning websites: the role of menu depth and metacognitive support. Frontiers in Education 8:1161460, 1–14. https://doi: 10.3389/feduc.2023.1161460

    • Scherer, D., Verkühlen, A. & Dutke, S. (2023). Effects of related decorative pictures on learning and metacognition. Instructional Science. https://doi.org/10.1007/s11251-023-09618-8

    • Scherer, D., & Wentura, D. (2022). Effects of evaluative homogeneity in working memory. Acta Psychologica, 230, 103752. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103752

    • Schwedes, C., Scherer, D. & Wentura, D. (2019). Manipulating the depth of processing reveals the relevance of second eye fixations for recollection but not familiarity. Psychological Research. https://doi.org/10.1007/s00426-019-01218-x
    • Scherer, D. & Wentura, D. (2018). Combining the post-cue task and the perceptual identification task to assess parallel activation and mutual facilitation of related primes and targets. Experimental Psychology, 65, 84-97. https://doi.org/10.1027/1618-3169/a000396

    Chapters in Edited Books

    • Scherer, D. & Dutke, S. (2022). "Was wäre wenn?“ – Konzept einer digitalen fallbasierten Exploration in der Lehramtsausbildung. In M. Krämer, S. Dutke, G. Bintz & M. Lindhaus (Hrsg.). Psychologiedidaktik und Evaluation XXIV, S. 131-137. Düren: Shaker.

    Contributions to Conferences

    • Scherer, D. & Dutke, S. (2022). “Was wäre wenn?” – Digitale fallbasierte Exploration in der Lehramtsausbildung. Poster präsentiert auf der Tagung Digitale Transformation der Hochschullehre durch digitale Kompetenzen als offene Bildungsressourcen, 24.-25.11.2022 in Essen.

    • Scherer, D. & Dutke, S. (2022). Neue Perspektiven auf den Multimediaeffekt: Repräsentation von Teil-Ganzes-Beziehungen und metakognitives Monitoring. Vortrag gehalten auf dem 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 10.-15.9.2022 in Hildesheim.

    • Scherer, D. & Dutke, S. (2022). Improving metacognitive monitoring with pictures. Paper presented at the 17th International Conference on Motivation TU Dresden, August 24–25, 2022.

    • Scherer, D. & Dutke, S. (2022). "Was wäre wenn?“ – Konzept einer digitalen fallbasierten Exploration in der Lehramtsausbildung. Vortrag gehalten auf der 14. Fachtagung Psychologiedidaktik und Evaluation, 27.-28.5.2022 in Münster.

    • Scherer, D. & Dutke, S. (2022). More than the sum of its parts: A whole-picture advantage for learning with text-picture combinations. Paper presented at the TeaP 2022 in Cologne, March 20-23.

    • Hinnersmann, P., Dutke, S. & Scherer, D. (2021). Lehrkräftekommentare zu Misserfolgen: Fördert die soziale Bezugsnorm doch motivational günstige Attributionen? Vortrag gehalten auf der Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der DGPs, 14.-16.9.2021.

    • Scherer, D. & Dutke, S. (2021). Was wird gelesen und was nicht? Wie sich Bilder auf die Auswahl von Texten zum Lesen auswirken. Vortrag gehalten auf der Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der DGPs, 14.-16.9.2021.

    • Scherer, D., Verkühlen, A., Plonsker, C. & Dutke, S. (2019). Ausgewählt, gelesen und bewusst behalten – Der Effekt dekorativer Bilder auf Interesse, Gedächtnis und Metagedächtnis. Poster präsentiert auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie der DGPs, 9.-12.9.2019 in Leipzig.
    • Scherer, D., Verkühlen, A. & Dutke, S. (2019). The influence of decorative pictures on learning, interest, and metacognition. Talk at the 61th Conference of Experimental Psychologists, London, Great Britain.
    • Scherer, D. & Wentura, D. (2018). Combining the post-cue task and the perceptual identification task to investigate parallel activation and mutual facilitation in semantic priming. Talk at the 60th Conference of Experimental Psychologists, Marburg, Germany.
    • Scherer, D., & Wentura, D. (November , 2016). Fördernde Effekte evaluativer Kongruenz im Arbeitsgedächtnis: wechselseitige Aufrechterhaltung oder Unitization? [Beneficial effects of evaluative congrucny in working memory: Mutual facilitation or unitization?] Vortrag auf dem 49. Herbsttreffen Experimentelle Kognitionspsychologie [Fall meeting for experimental cognitive psychology], Tübingen, Germany.
    • Scherer, D., & Wentura, D. (June, 2016). Effekte evaluativer Kongruenz im Arbeitsgedächtnis [Effects of evaluative congruency on working memory performance]. Vortrag auf dem 5. Doktorandenworkshop der Allgemeinen Psychologie [workshop for doctoral researchers in cognitive psychology], Freiburg, Germany.
    • Scherer, D., & Wentura, D. (March, 2016). Effects of evaluative congruency in working memory. Talk at the 58th Conference of Experimental Psychologists, Heidelberg, Germany.
    • Scherer, D., & Wentura, D. (November , 2015). Evaluatives Priming im Arbeitsgedächtnis [Evaluative Priming in working memory]. Vortrag auf dem 48. Herbsttreffen Experimentelle Kognitionspsychologie [Fall meeting for experimental cognitive psychology], Kaiserslautern, Germany.
    • Scherer, D., & Wentura, D. (June, 2015). Primingeffekte im Arbeitsgedächtnis [Priming effects in working memory]. Vortrag auf dem 4. Doktorandenworkshop der Allgemeinen Psychologie [workshop for doctoral researchers in cognitive psychology], Jena, Germany.
    • Scherer, D., & Wentura, D. (March, 2015). Affective priming meets working memory: Using a change detection task to measure priming effects. Talk at 57th Conference of Experimental Psychologists, Hildesheim, Germany.