Emese Domahidi M.A.


Emese Domahidi Institut für Kommunikationswissenschaft
Raum 112 (Georgskommende 14)

Bispinghof 9-14
D-48143 Münster


Tel.: +49 251 83-22406
Fax: +49 251 83-21253


Funktion

Wissenschaftliche Mitarbeiterin im ERC-Projekt The social fabric of virtual life: A longitudinal multi-method study on the social foundations of online gaming (SOFOGA)


Forschungsschwerpunkte

  • Online-Kommunikation und Interaktive Medien
  • Digitale Spiele
  • soziale Netzwerkseiten

Kurzvita

Studium der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft, Neueren deutschen Literatur und Philosophie an der Freien Universität Berlin. Magisterabschluss 2009 mit der Abschlussarbeit "Online-Wahlkampf in sozialen Netzwerkplattformen" (ausgezeichnet mit dem Förderpreis der Freunde der Publizistik e.V. 2010). 2010 bis 2012 Wissenschaftliche Mitarbeiterin im ERC-Projekt The social fabric of virtual life: A longitudinal multi-method study on the social foundations of online gaming (SOFOGA) am Lehrstuhl für Kommunikationswissenschaft (insbes. interaktive Medien- und Onlinekommunikation) der Universität Hohenheim.

Mitgliedschaften

  • International Communication Association (ICA)
  • European Communication Research and Education Association (ECREA)
  • International Network for Social Network Analysis (INSNA)
  • Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK)

Auszeichnungen

  • 2014 Best Proposal Award der Fachgruppe Methoden der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft
  • 2010 Förderpreis der Freunde der Publizistik e.V. für die Magisterarbeit

  • Publikationen

    Publikationen

    Aufsätze (Zeitschriften)

    • Domahidi, E.; Quandt, T. (). “And all of a sudden my life was gone…”: A biographical analysis of highly engaged adult gamers. New Media & Society, 17(7), 1154. doi: 10.1177/1461444814521791.
    • Kowert, R.; Domahidi, E.; Quandt, T. (). The relationship between online video game involvement and gaming-related friendships among emotionally sensitive individuals. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(7), 447-453. doi: 10.1089/cyber.2013.0656.
    • Kowert, R.; Domahidi, E.; Festl, R.; Quandt, T. (). Social gaming, lonely life? The impact of digital game play on adolescents' social circles. Computers in Human Behavior, 36, 385-390. doi: 10.1016/j.chb.2014.04.003.
    • Domahidi, E.; Festl, R.; Quandt, T. (). To dwell among gamers: Investigating the relationship between social online game use and gaming-related friendships. Computers in Human Behavior, 35, 107-115. doi: 10.1016/j.chb.2014.02.023.
    • Kröger, S.; Domahidi, E.; Quandt, T. (). Go for games: Managerial career networks in creative industries. Creative Industries Journal, 6(2), 129-150. doi: 10.1386/cij.6.2.129_1.
    • Kröger, S.; Domahidi, E.; Quandt, T. (). Go for games! Career networks in an emerging media industry. Creative Industries, 6(2).
    • Domahidi, E.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Real friends and virtual life? Computer games as foci of activity for social community building. Communication and community. 2012 ICA Conference themebook, 2012, 149.
    • Festl, R.; Domahidi, E.; Quandt, T. (). Freunde fürs Leben? Zur Veränderung sozialer Beziehungen Jugendlicher durch Computerspiele. merzWissenschaft, 8, 59-72.

    Buchbeiträge (Sammel- Herausgeberbände)

    • Domahidi, E.; Quandt, T. (). Living in a virtual world? An excessive gamer typology. In Quandt, T.; Kröger, S. (Eds.), Multiplayer. The social aspects of digital gaming, p. 204-214. London: Routeledge.
    • Quandt, T.; Domahidi, E. (). Exzessives Online-Spielen und Games-Abhängigkeit. Forschungsergebnisse zu extremer bis pathologischer Nutzung. In Becker, T. (Hrsg.), Zwischenbilanz zum Glücksspielstaatsvertrag für Lotterien und Sportwetten. Beiträge zum Symposium 2010 der Forschungsstelle Glücksspiel, S. 35-45. Frankfurt u.a.: Peter Lang.
  • Vorträge

    • Scharkow, Michael/Domahidi, Emese (2014): Die Kombination von manueller und automatischer Codierung für die Auswahl von relevanten Primärstudien für Meta-Analysen. Paper presented at the Annual Convention of the Method Division of the DGPuK, LMU, Munich, 9-11. October, 2014.
    • Kowert, Rachel/Domahidi, Emese/Festl, Ruth/Quandt, Thorsten (2014): Socially displacing or augmenting? Evaluating the impact of social video game play on adolescent players. Paper presented at multi.player 2 conference, Münster, 14.-15. August, 2014.
    • Domahidi, Emese (2014). The Impact of Online Video Games on Inter- and Intra-personal Sociability. The social side of gaming. Presentation at the International Congress of Applied Psychology (ICAP), Paris, 8-13. July, 2014.
    • Günther, E., Domahidi, E., & Quandt, T. (2014, Mai). Ungeteilte Aufmerksamkeit? Eine automatisierte Analyse der medialen Sichtbarkeit der WahlbewerberInnen und der Themen der Berichterstattung zur Bundestagswahl 2013. Vortrag auf der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Universität Passau. 
    • Kowert, R., & Domahidi, E. (2014). The Relationship between Online Video Game Involvement and Gaming-Related Friendships among Emotionally Sensitive Individuals. Presentation at the ICA Conference, Seattle, 22.-26.05.2014.
    • Domahidi, E. & Kowert, R. (2014). Examining the Impact of Gaming Related Friendships on Social Capital Among Social Online Game Players. Presentation at the ICA Conference, Seattle, 22.-26.05.2014.
    • Domahidi, E./ Festl, R. / Quandt, T. (2013) "Wanted! The Relationship Between Social Motives for Playing Online Games and Gaming-Related Friendships." Paper presented at the International Communication Association Preconference “The Power of Play: Motivational Uses and Applications”, London, UK.
    • Domahidi, E. / Strippel, C. (2013). Zitationen und Verweise aus 50 Jahren Publizistik und M&K. 58. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), 9.5.2013, Mainz.
    • Kröger, S., Domahidi, E. & Quandt, T. (2012, Juli). Managerial career pathways in the games industry. IAMCR Conference, Durban, 15.-19.07.2012.
    • Domahidi, E., Scharkow, M., &  Quandt, T. (2012, Mai). Real friends and virtual life? Computer games as foci of activity for social community building. Presentation at the ICA Conference, Phoenix, 24.-28.05.2012.
    • Kröger, S., Domahidi, E., &  Quandt, T. (2012, Mai). Go for Games!  Career Networks in an Emerging Media Industry. Presentation at the ICA Conference, Phoenix, 24.-28.05.2012.
    • Domahidi, E., Scharkow, M., & Quandt, T. (2012, März). Real friends in virtual life? Presentation at Sunbelt XXXII, L.A.
    • Domahidi, E., Kröger, S., & Quandt, T. (2011, September). Communication and cooperation between organizations. A comparison of two types of network data collection in an organizational context. ASNA 2011, Zürich, 14.-16.09.2011.
    • Kröger, S., Domahidi, E., & Quandt, T. (2012, September). The game boys’ network. A network analysis of the German digital games industry. DIGRA Conference, Utrecht, 14.-17.09.2011.
    • Domahidi, E. (2011, Mai). "Campaign communication in social network sites. A survey of candidates from a network analytical point of view",Presentation at the ICA Conference, Boston, 26-30.05.2011.
    • Domahidi, E., & Quandt, T. (2011, Mai). ""And all of a sudden, my life was gone":  A biographical analysis of extreme gamers", Presentation at the ICA Conference, Boston, 26.-30.05.2011.
    • Domahidi, E., & Quandt, T. (2010, Oktober). Being the avatar? Biographies of extreme gamers." ECREA Preconference „Avatars and Humans“, Hamburg, 12.10.2010.