The Public and the Performance of Universities


Academic Directors
Prof. Dr. Frank Marcinkowski / Prof. Dr. Matthias Kohring
Staff members
Dr. Andres Friedrichsmeier, Matthias Geils, M.A.Leonie Ellermann (SHK)
Institution Department of Communication
Westfälische Wilhelms-Universität Münster
Bispinghof 9/Georgkommende 14
48143 Münster
Completion Period August 2012 bis Juli 2015
Funding German Federal Ministry of Education and Research (BMBF)
Classification Fundamental Research on Media Effects and Political Communication in Universities
Tags Medialization of Universites, Media Effects on organizational Level, Nes Governance of Science, Science Communications

Abstract


C.f. „Organisation und Öffentlichkeit von Hochschulen“

Publications

Presentations

30  May 2012 “The Visible University . Why Academic Institutions are 'Going Public'” (Andres Friedrichsmeier)
ZiF International Workshop “Science and the Public”, Bielefeld, Germany
18 December 2012 "Warum drängen Hochschulen in die Medien? Ausmaß und Ursachen einer folgenreichen Entwicklung" (Prof. Dr. Frank Marcinkowski / Prof. Dr. Matthias Kohring)
6th IfQ annual conference, Berlin, Germany
18 March 2013 “Differenzierung und organisationale Kopplung unter den Bedingungen des öffentlichen Vergleichs” (Dr. Andres Friedrichsmeier)
8th GfHf annual conference (Society of Higher Education Research in German Language), Berlin, Germany
10-12 September 2013

“Mediensichtbarkeit und Neue Steuerung: Empirische Befunde zur strategischen Bedeutung der Pressestelle” (Dr. Andres Friedrichsmeier, Esther Laukötter, Matthias Geils)
Workshop and Talk at Jahrestagung Hochschulkommunikation, Hannover, Germany

11 October 2013 “Neue Governance und die Öffentlichkeit der Hochschulen” (Prof. Dr. Frank Marcinkowski)
BMBF-Conference “Neue Governance der Wissenschaft”, Berlin, Germany
17 October 2013 “The Interplay of Media Logic and NPM-Governance in German Higher Education. How Mass Media Coverage can Push the Trade-Off between Subsudarity and Public Interest to Either Side” (Frank Marcinkowski, Andres Friedrichsmeier),
Interdisciplinary Workshop Media and Governance, Göteburg, Sweden
29 November 2013 “Empirische Befunde zur Erklärung der Sichtbarkeit von Hochschulen mit und ohne Erfolgen in der Exzellenzinitiative” (Andres Friedrichsmeier), Workshop of DFG (German Research Foundation) and WR (German Council of Science and Humanities) "Öffentlichkeitsarbeit in der Exzellenzinitiative", Bonn, Germany
27 January 2014 “Wie den Erfolg von Kommunikationsstrategien messen?”, Talk and Workshop hosted by the Research Project in Collaboration with IQ_HKom, Bundesverband Hochschulkommunikation, Münster, Germany
31 January 2014 “Die reflexive Medialisierung von Hochschulen. Ausmaß und Bedingungen des Strebens nach medialer Aufmerksamkeit” (Silke Fürst, Matthias Kohring und Frank Marcinkowski). Confernce “Wissenschaftskommunikation im Wandel” of DGPuK-Ad-Hoc-Group „Wissenschaftskommunikation“, Zurich, Switzerland
14 February 2014 “The Role of PR in the German Higher Education System” (Frank Marcinkowski und Matthias Kohring), Seminar “Public Understanding of Science” at London School of Economis (Frank Marcinkowski und Matthias Kohring), London, UK
22-26 May 2014 “How German universities promote their eligibility to public funding. A case study on organizational constraints of framing strategies in the public sector” (Frank Marcinkowski und Andres Friedrichsmeier), ICA Annual Conference 2014, Organizational Communication, Seattle, USA
12-13 June 2014 “Mediatization and the New Governance of Science” (Frank Marcinkowski und Andres Friedrichsmeier), “Second Workshop on Media & Governance”, Uetrecht University, Uetrecht, Netherlands
26-27 June 2014 „Bei Meinungsverschiedenheiten an die Öffentlichkeit? Was das Fortleben eines Tabus über die Hochschulautonomie aussagt“ (Andres Friedrichsmeier und Matthias Geils).  9th Annual Conference of the German Society on Higher Education Research, Dortmund
30 June 2014 „Nützt Wissenschaftskommunikation der Wissenschaft? Anmerkungen zu einer ungestellten Frage“  (Frank Marcinkowski), VolkswagenStiftung Conference “Image statt Inhalt? Warum wir eine bessere Wissenschaftskommunikation brauchen”, Hannover, Germany