Publications

2016

Edited Books

  • Moll, R., & Pieschl, S. (2016). Expecting collective privacy - a new perspective on trust in online communication. In B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication in a Digitalized World. Models and Concepts of Trust Research (S. 239-251). Berlin: Springer.

Conference Articles

  • Moll, R., Lücke, A. & Bromme, R. (2016, September). Wie viel sind „viele Leute“ auf Facebook? Die Interpretation von Quantifiern bei der Nutzung sozialer Netzwerkseiten. Forschungsreferat auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig.

2015

Articles in Journals

  • Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2015). Blessed oblivion? Knowledge and metacognitive accuracy in Online Social Networks. International Journal of Developmental Science, 9(2), 57-60. doi:10.3233/DEV-14155

Conference Articles

  • Moll, R. (2015). "I've got nothing to hide - A psychological perspective on the myth of collective privacy". Paper presented at the 9th edition of the re:publica, Berlin, Germany.
  • Moll, R. (2015).  "Does trust matter? A cognitive approach to the role of trust for online self-disclosures". Paper presented at the 9th Conference of the Media Psychology Division (German Psychological Society, DGPs), Tübingen, Germany.
  • Moll, R. (2015). "Vertrauen in kollektive Privatheit – das Aufgeben informationeller Selbstbestimmung?". Paper presented at the Interdisziplinäre Konferenz des Forums Privatheit: Die Zukunft der informationellen Selbstbestimmung, Berlin, Germany.
  • Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2015). "Lost in information – users expect collective privacy in the presence of noise cues". Paper presented at 65th ICA Annual Conference "Communication Across the Life Span", San Juan, Puerto Rico.
  • Pieschl, S., & Moll, R. (2015). "Selbstregulation als Kernaspekt digitaler Kompetenz – Das Beispiel Privatsphärewahrnehmung 2.0". Paper presented at the 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), Kassel.
  • Pieschl, S., Moll, R., & Bromme, R. (2015). "Privacy by noise? The impact of information density onto users’ audience expectations". Paper presented at the 9th Conference of the Media Psychology Division (German Psychological Society, DGPs), Tübingen, Germany.
  • Pieschl, S., Schmischke, F., & Moll, R. (2015). "The impact of perceptual disfluency when learning personal information on social media". Paper presented at the 16th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Limassol, Cyprus.

2014

Articles in Journals

  • Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2014). Competent or clueless? Users’ knowledge and misconceptions about their online privacy management. Computers in Human Behavior, 41, 212–219. doi:10.1016/j.chb.2014.09.033
  • Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2014). Trust into collective privacy? The role of subjective theories for self-disclosure in Online Social Networks. Societies, 4, 770-784. doi:10.3390/soc4040770 [Special Issue: Social Media and Social Capital]

Conference Articles

  • Pieschl, S., Moll, R., & Bromme, R. (2014). "Beware of Self-Disclosures? Metacognitive Confidence Judgments regarding Online Target Memory". Paper presented at the 6th Biennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 16 Metacognition, Istanbul, Turkey.

Short Articles (Poster or Abstracts)

  • Moll, R. & Bromme, R. (2014). "Sind sich Schüler darüber bewusst, was sie online preisgeben? Vertrauen in das eigene Wissen als Teilaspekt digitaler Kompetenz". Poster presented at the Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt.
  • Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2014). "What I don't know won't hurt me - Do Facebook users monitor their online self-disclosures?". Poster presented at the General Online Research (GOR), Köln.
  • Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2014). "Was ich nicht weiß, macht mich nicht heiß - Wissen Facebook-Nutzer, was sie welchem Publikum online preisgeben?". Poster presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum.
  • Pieschl, S., & Moll, R. (2014). "Vertrauen als Kernaspekt digitaler Kompetenz - Implikationen für Bildung". Poster presented at the Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt.
  • Pieschl, S., & Moll, R. (2014). "Selbstoffenbarung auf sozialen Netzwerkseiten - Paradoxes Verhalten oder adaptive Nutzung?". Poster presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum.

Edited Books

  • Wiencierz, C., Moll, R., & Röttger, U. (2014). Stakeholderdialog auf Facebook – Entschuldigung und Verantwortungsübernahme als vertrauensfördernde Reaktion auf Online-Beschwerden in sozialen Netzwerken. In: Hoffmann, O. & Pleil, T. (Hrsg.): Strategische Onlinekommunikation. Theoretische Konzepte und empirische Befunde (S. 131-148). Wiesbaden: Springer VS.

2013

Conference Articles

  • Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2013). Sharing in the dark? Target memory and risk awareness in online communication. In M. Knauff, M. Pauen, N. Sebanz, & I. Wachsmuth (Eds.), Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 3092-397). Austin, TX: Cognitive Science Society.
  • Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2013). "Online social network users are not necessarily careless: Evidence for cognitive vigilance during self-disclosure". Paper presented at the 8th Conference of the Media Psychology Division (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs – German Psychological Society), Würzburg, Germany.
  • Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2013). "Self-Disclosure in Online Social Networks: The Role of Memory and Metacognitive Awareness". Paper presented at the UCSIA Workshop ‘Youth 2.0: Connecting, Sharing, and Empowering?’, Antwerp, Belgium.
  • Röttger, U., Wiencierz, C., & Moll, R. (2013). „Stakeholderdialog auf Facebook - Entschuldigung und Verantwortungsübernahme als probate Reaktion auf Online-­Beschwerden in sozialen Netzwerkseiten?.“ Paper presented at the 20. Jahrestagung der Fachgruppe PR/Organisationskommunikation der DGPuK., Wolfsburg, Deutschland.