News

2017

Projektmodul - Vorstellung der Arbeitsgruppen

08.02.2017 - 18 Uhr - Sozialraum des IEB

Wir möchten alle interessierten Studierenden zur Vorstellung der Projektmodule der Arbeitsgruppen des IEB einladen. Stattfinden wir die Vorstellungsrunde im Sozialraum des IEB (Hüfferstr. 1, 48149 Münster) am 08.02.2017 ab 18 Uhr.
Vorstellen werden sich die Arbeitsgruppendes IEB.

• Bornberg-Bauer (Molekulare Evolution und Bioinformatik)
  • Fricke (Evolution und Sexual Conflict)
  • Kurtz (Evolutionäre Ökologie der Tiere)
  • Meyer (Limnologie)
  • Müller (Evolution und Biodiversität der Pflanzen)
  • Telschow (Genom Evolution, Mathematische Modelierungen)

Einladung Antrittsvorlesung von Herrn Prof. Dr. Jürgen Gadau

Wir möchten hiermit herzlichst alle Mitarbeiter und Studierenden des Fachbereichs Biologie der WWU Münster dazu einladen die Antrittsvorlesung von Herrn Prof. Dr. Jürgen Gadau vom Institut für Evolution und Biodiversität zu besuchen. Sie wird am Freitag, den 27. Januar 2017, um 16 Uhr c.t. im Hörsaal des Instituts für Neuro- und Verhaltensbiologie in der Badestr. 9, 48149 Münster stattfinden. Thema ist die „Genetische Architektur und Evolution einfacher und komplexer Merkmale“.

2016

12 PhD positions in the Research Training Group “Evolutionary Processes in Adaptation and Disease” (EvoPAD)

Start: 1st April 2017. 3-year positions (TV-L E13 65 %)

The new DFG-funded Research Training Group “Evolutionary Processes in Adaptation and Disease” (EvoPAD, GRK 2220) at the University of Münster is now offering 12 PhD possitions in Biology, Medicine, and Philosophy. Application deadline is January 8th, 2017.

For more information on how to apply and available projects please visit the EvoPAD homepage or the EvoPAD application page.

Prof. Jürgen Gadau and the Molecular Evolution and Sociobiology Group join the IEB

GabdauLab Coat of Arms
© AG Gadau

We want to welcome Prof. Dr. Jürgen Gadau as the head of the Molecular Evolution and Sociobiology Group at the Institute for Evolution and Biodiversity. He got his PhD at the University of Würzburg in 1997 and later worked as a Feodor-Lynen PostDoc at the University of California in Davis. After his stay abroad he habilitated in 2004 in Würzburg under Prof. Bert Hölldobler and accepted a position as an Assistant Professor at the Arizona State University in 2004 where he was an integral part of the Social Insect Research Group and Center for Social Dynamics and Complexity for 12 years. Since November Jürgen Gadau now holds the professorship for Molecular Evolutionary Biology at the IEB. He is also involved in the Münster Graduate School of Evolution (MGSE) as one of many PIs.

This is what he says about his research interests:
"We are using social (ants and bees) and solitary insects (parasitoid wasps like Nasonia) to understand the genetic basis and regulation of adaptive traits across multiple levels from gene to colony and time frames from seconds to millions of years. A major challenge for the future is to map genetic, genomic and epigenetic variation to observable phenotypic variation and understand how these traits evolve."

DFG funds new Research Training Group

14.11.2016
Rtg Logo 4

The German Research Foundation (DFG) has granted the WWU funding for a Research Training Group on „Evolutionary Processes in Adaptation and Disease (EvoPAD)”. PhD students within EvoPAD will use knowledge derived from the theory of evolution to achieve a deeper understanding of the processes that are underlying adaptation and disease. They will be mentored by 17 scientists from the Faculty of Biology, the Medical Faculty, and the Department of Philosophy – 15 of whom are also Principle Investigators of the MGSE. EvoPAD is one of 20 new Research Training Groups funded by the DFG which offer PhD students the chance to complete their theses in a structured research and qualification programme at a high academic level. The project will be funded for a period of 4.5 years starting from April 2017 with almost 4 Million Euros. Press release by the DFG Press release by the WWU

Nachruf

Wir nehmen Abschied von unserem plötzlich und viel zu früh verstorbenen Kollegen, Dozenten, Mitarbeiter und Freund

Dr. Joachim Röschenbleck

Mit außergewöhnlichem Engagement und enormer Kompetenz war Joachim Röschenbleck viele Jahre als Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Botanischen Garten der Universität Münster und in den Instituten für Evolution und Biodiversität und Biologie und Biotechnologie der Pflanzen tätig.

Durch beharrlichen Einsatz und große Leidenschaft für seine Tätigkeit konnte er nicht nur wesentliche Erkenntnisse zu seinem Forschungsfeld beitragen, sondern auch viele Impulse zur stetigen Weiterentwicklung des Botanischen Gartens geben.

Den Besuchern des Botanischen Gartens war Joachim nicht zuletzt durch seine unzähligen und exzellenten Führungen bekannt. Besonders beeindruckten hierbei seine außergewöhnlichen Pflanzenkenntnisse, wie sie in diesem Umfang inzwischen äußerst selten geworden sind. Dabei vermochte er sein Wissen immer auf sehr unterhaltsame und eindrückliche Weise zu vermitteln. So konnte er auch die Studierenden auf Führungen, Exkursionen und in Praktika für botanische Inhalte und Fragestellungen begeistern und hinterlässt als geschätzter Dozent auch in der universitären Lehre eine große Lücke.

Seine immer lebensfrohe, hilfsbereite und kollegiale Art wird uns allen sehr fehlen.
Unser aufrichtiges Mitgefühl gilt den Angehörigen. Tief betroffen trauern wir mit ihnen um Joachim.

Für den Fachbereich Biologie
Der Dekan
Prof. Dr. Wolf-Michael Weber

Für alle Studierenden des Fachbereichs
Die Fachschaft der Biologie

Für alle Mitarbeiter des Instituts für Evolution und Biodiversität
Prof. Dr. Kai Müller
Geschäftsführender Direktor

Für alle Mitarbeiter des Instituts für Biologie und Biotechnologie der Pflanzen
Prof. Dr. Michael Hippler
Geschäftsführender Direktor

Informationen zur Trauerfeier am 18.06.2016 finden Sie in der Traueranzeige.

New Publication

Group 2015

The Molecular Evolution & Bioinformatics group (Prof. Dr. Erich Bornberg-Bauer) contributed to a publication in Nature concerning the genetic adaptation of the marine angiosperm Zostera marina (seagrass) to its marine lifestyle.

Olsen J. L. et al. (2016): The genome of the seagrass Zostera marina reveals angiosperm adaptation to the sea. Nature, published online 27 January 2016; doi:10.1038/nature16548

• 2015

New Publication

Tribolium Klein

A new publication by the Kurtz group shows that red flour beetles react with an immune activation and the release of cryptic genetic variation through reduced expression of heat shock protein 90 when there are wounded conspecifics in the group. Click here for details. The article has also been covered by the american magazine 'The Atlantic'.

MSc-Arbeiten

Wir suchen motivierte Master-Studierende, die ihre MSc-Arbeit im Bereich der Wirt-Parasit-Coevolution an den Modellarten Mehlkäfer (Tribolium castaneum) und/oder Fruchtfliege (Drosophila melanogaster) durchführen möchten. Wir interessieren uns beispielsweise für die Rolle des Dscam-Gens im Immunsystem dieser Insekten und Sie würden dazu unter anderem RNAi-basierte Knock-down Experimente durchführen. Voraussetzung ist Erfahrung mit molekularen Methoden. Bei Interesse melden Sie sich bitte bei Prof. Joachim Kurtz (joachim.kurtz@uni-muenster.de).

We are looking for motivated MSc-Students, who are interested in joining the Animal Evolutionary Ecology Group (Prof. Dr. Joachim Kurtz) for a MSc thesis, working on host-parasite coevolution. Our model organisms are both the red flour beetle Tribolium castaneum and the fruit fly Drosophila melanogaster. Potential topics could be the role of the DScam gene in the immune system of these insects, which you would investigate by molecular methods, such as RNAi-based knock-downs. Prerequisites are experiences in molecular methods. If you are interested, please contact the group leader Prof. Dr. Joachim Kurtz