Stephan Gabel

Dr. Stephan Gabel, Senior Lecturer

 

Stephan Gabel has been a staff member at the English Department since 1993. Before that he held positions at the universities of Wuppertal and Düsseldorf and at two secondary schools, where he taught EFL and chemistry. He received his PhD in 2000. His main interests are learner autonomy, error analysis, CALL, CLIL, intercultural communication and SLA.

                     

              

Contact

Englisches Seminar
Johannisstraße 12-20
D - 48143 Münster

     

Room: 225 (202)
Phone: +49 (0) 251 - 83 - 2 46 48
E-Mail: gabel[at]uni-muenster.de

Office hours
Summer term 2014 (during term break):
Wednesday, 20 August, 10:00 a.m.
Wednesday, 10 September, 10:00 a.m.
Wednesday, 1 October, 10:00 a.m.

    

               

Curriculum Vitae

  • Senior lecturer at the University of Münster (since 2000)
  • Lecturer and graduate student at the University of Münster (1993-2000; parental leave in 1996-1997)
  • Secondary school teacher in Kaarst and Neuss (1990-1993)
  • Research assistant at the University of Wuppertal (1989-1990)
  • Research assistant at the University of Düsseldorf (1987-1989)

       

Teaching

  • Introductory courses, seminars, lectures and workshops on CALL, language awareness, lexicography, teaching literature, intercultural learning, bilingualism, interlanguage, coursebook analysis, learning strategies, writing in EFL, reading in EFL, early SLA, vocabulary in EFL, grammar in EFL, non-traditional teaching methods, learner autonomy, nonsense texts as learning material, SLA theories, self-access learning, EFL in primary education, classroom management and lesson planning
  • EFL courses (composition, grammar, collocational English, pronunciation and transcription, language skills)

   

Publications

  • Gabel, Stephan, Legenhausen, Lienhard. & Wolff, Dieter. (1990). Der Micro-Computer als Lehr- und Lernmedium im Fremdsprachenunterricht. Abschlußberichte über das Forschungsprojekt. Im Manuskript.
  • Gabel, Stephan (1992). "Rezension von Addison, A. & Vogel, K. (eds.) 'Gesprochene Fremdsprache: Beschreibung - Vermittlung - Bewertung.'" Die Neueren Sprachen 91:2. 223-225.
  • Gabel, Stephan (1993). "Das Self-access Centre der Anglistik an der WWU Münster - Zur Gestaltung von Selbstlernzentren im Hochschulbereich." Vortrag gehalten auf der Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik in Leipzig.
  • Gabel, Stephan (1995). "The Guide to the Self-access Centre of Münster University." Vortrag gehalten auf dem International Toolbook Workshop an der BUGH Wuppertal.
  • Gabel, Stephan (1996). "CALL. A glossary of selected technical terms". In: Legenhausen, Lienhard (ed.).. Computers in the Foreign Language Classroom. Report on Workshop No 2/96. Graz: Council of Europe. 173-180.
  • Gabel, Stephan (1996). "Material development with Multimedia Toolbook: The Guide to the Self-access Centre of Münster University". In: Legenhausen, Lienhard (ed.). Computers in the Foreign Language Classroom. Report on Workshop No 2/96. Graz: Council of Europe. 42-53.
  • Gabel, Stephan (1999). "Über- und Unterrepräsentation in der Lernersprache. Überlegungen zum Einsatz von Konkordanzprogrammen in Fremdsprachenunterricht und Spracherwerbsforschung." Vortrag gehalten auf der Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik in Frank­furt.
  • Gabel, Stephan & Legenhausen, Lienhard (2000). "Experiences with a student-run self-access centre." In: Hamid Momtaham & Graham Davies (eds.). Information and Communications Technology for Language Teachers. http://www.ict4lt.org/en/en_mod3-1.htm.
  • Gabel, Stephan (2000). Über- und Unterrepräsentation im Lernerenglisch. Untersuchungen zum Sprachgebrauch deutscher Schülerinnen und Schüler in interkulturellen Telekommunikationsprojekten. Frankfurt/M. u.a.: Peter Lang. (Foreign Language Teaching in Europe. Bd. 2. Hrsg. von Pamela Faber, Wolf Gewehr, Manuel Jiménez Raya & Antony J. Peck)
  • Gabel, Stephan (2001). "Die Vermeidung 'riskanter' Themen und Sprechakte in interkulturellen Telekommunikationsprojekten oder die 'reduzierte Persönlichkeit' des Fremdsprachenlerners." In: Karin Aguado & Adelheid Hu (eds.). Mehrsprachigkeit - Mehrkulturalität. (Ergänzungsdokumentation des DGFF-Kongresses 1999.) http://www.dgff.de/publ-ergaenzung.html.
  • Gabel, Stephan (2001). "Over-indulgence and under-representation in interlanguage: Reflections on the utilization of concordancers in self-directed foreign language learning. Computer Assisted Language Learning 14:3-4 (Special Issue "Theory and Practice: The German Perspective"). 59-78.
  • Gabel, Stephan (2003). "Selbstgesteuertes Lernen mit Konkordanzprogrammen - Möglichkeiten und Grenzen am Beispiel einer Lernersprachanalyse." In: Tischer, Peter (ed.). Neue Medien - Neues Lehren - Neues Lernen. Fremdsprachenunterricht im Informationszeitalter. Dokumentation der 21. Arbeitstagung des AKS. 57-75.
  • Gabel, Stephan, Köster, Josef & Limper, Paul (2003). Selected Word Fields for English & American Studies I. Books, Literature, Reading & Writing - Plays, Theatre & the Stage - Press & Journalism - Television & Radio - Film, Cinema & Photography. Münster: Aschendorff.
  • Kötter, Markus, Traxel, Oliver & Gabel, Stephan (eds.) (2006). Investigating and Facilitating Language Learning. Papers in Honour of Lienhard Legenhausen. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
  • Gabel, Stephan (2006). "The avoidance of communicative risks in intercultural communication or the 'reduced personality' of the foreign language learner." In: Kötter, M., Traxel, O. & Gabel, S. (eds.). Investigating and Facilitating Language Learning. Papers in Honour of Lienhard Legenhausen. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier. 117-129.
  • Gabel, Stephan & Legenhausen, Lienhard (2006). "Experiences with a student-run self-access centre." In: Kötter, M., Traxel, O. & Gabel, S. (eds.). Investigating and Facilitating Language Learning. Papers in Honour of Lienhard Legenhausen. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier. 297-301.
  • Gabel, Stephan, Köster, Josef & Limper, Paul (in Vorb.). Selected Word Fields for English and American Studies II. Language, Linguistics & Semiotics - Language, Linguistics & Semiotics - Sounds, Phonetics & Phonology - Education, Schooling & Scholarships - Language Acquisition, Language Teaching & Classroom Discourse - Work & Jobs. Münster: Aschendorff.
  • Gabel, Stephan, Köster, Josef & Limper, Paul (in Vorb.). Exercises in Collocational English. 3rd rev. ed. Münster: Aschendorff.

Talks given:

  • "A Model for Autonomous Language Learning at University Level – Developing Teacher Autonomy", at the 11th Nordic Conference, Donostia-San Sebastian, 2012 (co-presentation with Jochen Schmidt).


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